Het ontwerp-Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) ligt ter inzage. Iedereen kan hierop reageren. Het college van Dinkelland wil opmerkingen en aandachtspunten over het ontwerp-NPLG aan de provincie, P10 en VNG meegeven. ''Is dit met onze partners in het buitengebied afgestemd'', vraagt CDA-raadslid Jeannette Paus.

Het NPLG richt zich op de toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied om te voldoen aan internationale verplichtingen. Kortom, een belangrijk en ingrijpend programma voor Noordoost-Twente. Dit programma vindt de doorvertaling in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) en vervolgens in de gebiedsprocessen in de gemeente Dinkelland. ''Het is goed dat het college opmerkingen en aandachtspunten over het NPLG wil meegeven'', vindt Paus. ''We willen graag weten welke opmerkingen dit zijn en of deze met onze partners in het landelijk gebied zijn afgestemd.'' Als dit niet zo is, verzoekt de CDA-fractie dit alsnog te doen.

Over het NPLG
Het NPLG is een gezamenlijk programma van de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). In het NPLG staan zowel de nationale doelen als de regionale doelen voor natuur, water en klimaat. Het ontwerp-NPLG is volgens het kabinet een stap naar een nieuwe toekomst voor het landelijk gebied. Het beschrijft de aanpak en uitgangspunten om te komen tot een landelijk gebied waar de kwaliteit van het water op orde is, waar planten en dieren kunnen voortbestaan, dat een bijdrage levert tegen klimaatverandering en waar ook ruimte voor agrarische ondernemers met duurzame verdienmodellen is. In de zogenoemde gebiedsgerichte aanpak wil het kabinet stikstofmaatregelen slim combineren met andere maatregelen om de natuur, de bodem en de waterkwaliteit te verbeteren en de klimaatopgave te halen.

Schriftelijke vragen
De schriftelijke vragen aan het college van B&W, naar aanleiding van een eerder verzonden raadsbrief, heeft Paus al ingediend. ''De noodzaak om hier vragen over te stellen is de deadline van 26 februari 2024 om eventueel een zienswijze op het ontwerp-NPLG in te dienen'', vindt Paus en vraagt daarom om spoed. Ook wil ze weten in hoeverre de opmerkingen en aandachtspunten in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) worden meegenomen. ''Zonder betrokkenheid van onze partners in het landelijk gebied, krijg je geen draagvlak voor een aanpak terwijl deze zo hard nodig is'', aldus Paus.