De woningbouw

Het CDA vraagt aandacht voor de moeilijke positie van doelgroepen, zoals starters en ouderen, op de woningmarkt. Wij zijn van mening dat stimulerende maatregelen, als startersleningen, de doorstroom op de woningmarkt bevordert. In moeilijke tijden horen bouwprojecten flexibel te worden uitgevoerd en gebouwd om aan de vraag te kunnen voldoen en op maat gesneden woningen te kunnen aanbieden, toekomst zeker bouwen. Het CDA zoekt nieuwe vormen van samenwerking tussen gemeente, corporaties, ontwikkelaars en zorg- en welzijnsaanbieders, om zo bovengenoemde doelgroepen te helpen aan een betaalbare c.q. geschikte woning in alle segmenten. Verkiezingsprogramma CDA Pekela / Gemeenteraad 2022 - 2026 / Pag. 5 Vanaf nu worden corporatiewoningen eerst teruggebouwd alvorens gesloopt kan worden.

Nieuwbouw

Nieuwbouw hoort divers te zijn en passend bij het karakter en de sterke kanten van het dorp. Bij aanvragen voor kleine bedrijvigheid in of bij een woning zal de gemeente kijken wat er mogelijk is, niet direct verbieden maar adviseren. Dat geldt ook voor aanpassingen om beter te kunnen voldoen aan wonen met zorg aan huis. De gemeente zet zich in om samen met private partijen, ook in kleine kernen, nieuwe economische mogelijkheden aan te trekken. Hierbij past ook een actieve houding van de gemeente ter bevordering van voorzieningen als snel internet.

Levensloopbestendig

Levensloopbestendig wonen, woongroepen of de zogenoemde kangoeroewoningen (tandemwoningen) zijn voorbeelden van woonwensen van ouderen waar men bij nieuwe (ver)bouwprojecten aandacht aan moet schenken. Goed luisteren naar de woonwensen van de verschillende ouderen is hierbij essentieel. Zorgcentra en verpleeghuizen zo dicht mogelijk bij de mensen.

Duurzaam bouwen

Het CDA streeft naar verduurzaming van het woningbezit. Overleg van de gemeente met de woningcorporaties is hiervoor nodig evenals aandacht voor duurzaamheid (o.a. gebruik hennep producten) bij nieuwbouw. Dit resulteert in gezonder wonen, lagere energielasten en het maken van aantrekkelijke woonvormen.