Bij vandalisme

Het CDA Pekela wil dat de gemeente binnen twee werkdagen kleine vernielingen in de openbare ruimte herstelt. Hierbij wordt de schade verhaald op de daders. Om inwoners bewust te maken van de impact van vandalisme wordt jaarlijks een overzicht van de gemaakte herstelkosten gepubliceerd. Prioriteiten worden door de Raad aangedragen voor het beleidsplan van de politie. In dit plan dient ook de aanpak vermeld te worden van de analyse van de meest voorkomende strafbare feiten.

Brandweer en brandpreventie

De brandweerzorg is regionaal geregeld via de veiligheidsregio. Vrijwilligers blijven onmisbaar voor de brandweer. Door regelmatig tevredenheidsonderzoeken te houden krijgt men inzicht in het wel en wee van de vrijwilligers bij de brandweer. Een voorbeeld van brandpreventie is voorlichting over het installeren van rookmelders. De brandweer dient een analyse te maken van de meest kwetsbare en brandgevaarlijke objecten in de gemeente.

Overlast door alcohol

Overlast moet worden voorkomen. Het CDA is voor een proactief alcohol beleid. De leeftijdsgrens van 18 jaar voor aankoop van alcohol wordt streng gehandhaafd in samenspraak met de winkeliers. Voor alcohol, drugs en gameverslaving is voorlichting aan ouders belangrijk, zodat zij hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Via voorlichting op scholen kunnen kinderen leren wat de gevolgen van alcohol- /drugsgebruik zijn. Het CDA wil in Pekela geen coffeeshop(s).