26 mei 2020

CDA, regionale energiestrategie (RES) en windenergie

Maandag kopte de Tubantia: “Windmolen weer terug op agenda”. Daarin werden uitspraken van PvdA en VVD aangehaald en de suggestie gewekt dat de discussie in de gemeenteraad van 20 mei ging over windmolens en in het bijzonder over een windmolen op Zenkelsdamhoek in Goor en dat de CDA-fractie daar nu voorstander van zou zijn.

Maar dat was helemaal niet het onderwerp van raadsvergadering! Die ging over de regionale energiestrategie (RES).

Dat zit zo: Alle 30 regio’s in Nederland moeten een bijdrage leveren aan het realiseren van het nationale klimaatakkoord. Onze gemeente maakt met 13 andere gemeenten deel uit van de regio Twente en moet dus zelf ook weer een bod doen aan de regio Twente. De discussie in de raad ging over het proces naar een definitief bod van onze gemeente aan de regio Twente per 1 juli 2021.

Onze fractie heeft in de raadsvergadering van 20 mei, met steun van de hele gemeenteraad, een motie ingediend waarin we het college vragen om aan te geven wat de omvang van het definitieve bod van onze gemeente zal zijn en hoe het college de gemeenteraad en de bevolking willen betrekken bij de invulling daarvan.

Met andere woorden: Hoe gaan we energie besparen? Hoe gaan we van het aardgas af?
Hoeveel duurzame energie is er straks nodig en welke energiebronnen moeten we dan inzetten?
Pas in die discussie zal onze fractie haar standpunt bepalen over de inzet van de verschillende energiebronnen waar windenergie er een van is.

De suggestie van PvdA en VVD dat het CDA om is en een draai heeft gemaakt, is politiek misschien wel handig maar doet geen recht aan de feiten en onze positie.