15 mei 2024

Inge van Dijk: voer betaald rouwverlof in

CDA Tweede Kamerlid Inge van Dijk presenteert donderdag 16 mei met de SGP en de ChristenUnie een initiatiefwetsvoorstel om betaald rouwverlof in te voeren. Op dit moment is er in Nederland geen wettelijke verlofregeling voor verliessituaties. De partijen komen met hun voorstel in de Week van het Gezin. “Als ergens het gezin niet gezien wordt, is het wel bij momenten van rouw en verdriet”, aldus de initiatiefnemers.

Op het moment dat je partner of je kind overlijdt staat je wereld stil, terwijl de wereld om je heen doordraait. In een fatsoenlijk land geven we elkaar op zo'n moment de ruimte om stil te kunnen staan en bij je naasten te zijn. Een wettelijk geregeld rouwverlof helpt daarbij,” licht Inge van Dijk het voorstel toe.

Het voorstel introduceert een minimumnorm van vijf verlofdagen voor werkende ouders met minderjarige kinderen waarvan één van de ouders of minderjarige kinderen overlijdt. Deze dagen zijn een aanvulling op het bestaande kort verzuimverlof, dat bedoeld is voor de periode tot aan de uitvaart. Het verlof is flexibel opneembaar tot een jaar na het overlijden en wordt door de werkgever doorbetaald. CDA, SGP en ChristenUnie willen met hun voorstel de terugkeer naar de werkvloer verbeteren en het verzuim na verlies van een geliefde terugdringen. De partijen benadrukken dat ze naast deze minimumnorm blijven uitgaan van goed werkgeverschap waarbij maatwerk geboden wordt aan individuele omstandigheden van werknemers.