25 juni 2024

Harmen: Blij dat de Wet Drempelverlaging Grootouders is aangenomen

In de Tweede Kamer is de Wet Drempelverlaging Grootouders aangenomen. Een mooi resultaat voor het CDA, want al sinds 2015 is de partij bezig om deze drempel te verlagen. Het heeft jaren geduurd, maar nu is het gelukkig zover.

Grootouders hebben het recht om hun kleinkinderen te zien, maar dit wordt na een scheiding bij bijvoorbeeld hun kinderen tegengehouden of moeilijk gemaakt. Het is nu al mogelijk om via de rechter een omgangsregeling te krijgen, maar daarvoor is bewijslast nodig. In de rechtspraak is het uitgangspunt nu dat de grootouders zelf eerst moeten bewijzen dat ze meer dan het gebruikelijke contact met het kleinkind hebben, voordat ze überhaupt in aanmerking komen voor de rechtelijke toets van de omgangsregeling. Een dagje oppassen of bezoek is daarvoor niet genoeg. Deze drempel is erg hoog ten opzichte van de landen om ons heen. Dankzij deze wet wordt die drempel nu verlaagd en in lijn gebracht met omliggende landen.

CDA Tweede Kamerlid Harmen: "Ik ben erg blij dat deze wet is aangenomen. Veel van mijn voorgangers zijn hier mee bezig geweest en nu is het werk in de Tweede Kamer hiervoor afgerond. Ik ben blij dat we hiermee grootouders kunnen helpen. Dat een gang naar de rechter nodig is, is natuurlijk al pijnlijk. Door het invoeren van deze drempelverlaging is een goede omgangsregeling in ieder geval een stap dichterbij"