27 februari 2013

400 jaar Amsterdamse grachten

De Amsterdamse grachtengordel bestaat in 2013 400 jaar. Met zijn 14 kilometer gracht en 80 bruggen is het een stedenbouwkundig meesterwerk. In het Stadsarchief Amsterdam is op 14 februari de tentoonstelling ‘Booming Amsterdam’ geopend, over de aanleg van de grachtengordel in de Gouden Eeuw. Waterschap Amstel, Gooi en Vecht ondersteunt deze tentoonstelling. Daarnaast biedt het waterschap ook zelf een compacte expositie aan. ‘Van Amstel tot Zeedijk’ vertelt aan de hand van namen van straten en buurten over het waterrijke verleden van de stad.

CDA-er Gerard Korrel, Dagelijks Bestuurder van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht:

‘Amsterdam en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De stad is veroverd op het water en de ligging aan het water heeft de stad in de zeventiende eeuw doen uitgroeien tot de machtigste handelsstad ter wereld. Maar het water was destijds ook een bron van zorg, vervuilde grachten veroorzaakten ziektes. Het waterschap is verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten. Aangezien het water nog nooit zo schoon is geweest vieren we vol trots het 400-jarig bestaan mee.’

Van Amstel tot Zeedijk

Wat betekenen de woorden Amsterdam, Overtoom en Grachtengordel? Wat vertellen die namen over de geschiedenis van de stad? Op die vragen geeft de expositie 'Van Amstel tot Zeedijk' het antwoord. Amsterdam kent veel buurt- en straatnamen die hun oorsprong vinden in een waterrijk verleden. De stad is ontstaan bij een dam in de rivier de Amstel, het IJ was eeuwenlang met afstand het drukst bevaren stuk water ter wereld en het laagst gelegen stuk van de stad ligt maar liefst 5,5 meter onder zeeniveau. Bezoekers kunnen over de plattegrond van de stad lopen en krijgen op veertien plekken toelichting in woord en beeld op allerlei bijzondere facetten van de waterrijke historie.

Booming Amsterdam

In de Gouden Eeuw groeide Amsterdam snel. Handel en scheepvaart op alle delen van de wereld maakte van de stad aan het IJ een groeistad die zijn weerga in de toenmalige wereld niet kende. Amsterdam was booming. In 1613 besloot het stadsbestuur de grachten aan te leggen. Amsterdam werd vijf keer groter. Nu is de grachtengordel Unesco werelderfgoed. Het Stadsarchief toont met de tentoonstelling ‘Booming Amsterdam’ voor het eerst de prachtige kaarten en archiefstukken die het verhaal vertellen achter deze monumentale stadsuitbreiding.

Zie ook: www.boomingamsterdam2013.nl

Wanneer en waar?

Zowel de tentoonstelling ‘Booming Amsterdam’ (toegang € 6,00)

als de expositie ‘Van Amstel tot Zeedijk’ zijn

van 15 februari t/m 26 mei 2013 te bezoeken in het Stadsarchief Amsterdam.

Adres: Vijzelstraat 32, Amsterdam.

Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00–17.00 uur, zaterdag en zondag 12.00–17.00 uur.