04 juli 2014

AGV Meerjarenbegroting 2015-2019

Gematigde tariefontwikkeling en bezuinigingen nodig

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht kent twee begrotingen: de meerjarenbegroting en de jaarlijkse begroting. De meerjarenbegroting geeft een langetermijnoverzicht van het benodigde budget en de ontwikkeling van de tarieven. De jaarbegroting geeft specifiek voor een bepaald jaar aan hoeveel geld het waterschap nodig heeft. De meerjarenbegroting wordt altijd in juli vastgesteld door het Algemeen Bestuur, na een voorafgaande uitvoerige bespreking in een commissievergadering. Op basis van het vastgestelde kader gaat het Dagelijks Bestuur aan de slag en in overleg met Waternet, de uitvoerende organisatie van het waterschap AGV (en de gemeente Amsterdam) wordt dan de Begroting voor het volgende jaar vastgesteld. Het Algemeen Bestuur beslist in de november vergadering over de begroting voor het komend jaar en dan worden in het AB ook Algemene Beschouwingen gehouden (over waterbeheer).

In de meerjarenbegroting staat hoeveel geld we de komende jaren nodig hebben om onze taken uit te voeren. Welke investeringen moeten worden gedaan? Hoeveel kost de uitvoering van de taken door het waterschap (door Waternet) en welke belastinginkomsten zijn daar voor nodig. Wat is het effect op de ontwikkeling van de tarieven van de waterschapsbelastingen, de Zuiveringsheffing en Watersysteemheffing. De meerjarenbegroting is de financiële vertaling van de langetermijndoelstellingen uit het Waterbeheerplan 2010 - 2015. Momenteel wordt ook gewerkt aan een nieuw vast te stellen Waterbeheerplan 2016 – 2021. Het waterbeheerplan is de basis voor het beleid dat het waterschap voert.

Uit het meerjarig financieel perspectief van de meerjarenbegroting volgt dat de zuiveringsheffing in 2015 kan dalen met 0,9% naar € 53,52. Dit komt overeen met de prognose bij de begroting 2014. Het tarief van de watersysteemheffing stijgt jaarlijks met 4,5%, ook dit is conform de verwachting bij de begroting 2014. Het gewogen gemiddelde van de stijgingspercentages van beide heffingen samen is in 2015 ongeveer 2,1% (exclusief inflatie). Van de stijging van de watersysteemheffing van 4,5% wordt ongeveer 3,5% (punt) veroorzaakt door de opgelegde overdracht van overheidstaken, hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en muskusrattenbestrijding, naar de waterschappen. De jaarlijkse kosten van het waterschap AGV lopen op van € 170 miljoen in 2015 naar € 186 miljoen in 2019.

De Meerjarenbegroting voor 2015-2019 werd vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur op 3 juli 2014. Download hier de MJB.

Visie CDA Amstel Gooi en Vecht Waterschapsfractie

De CDA-fractie heeft in het Algemeen Bestuur van AGV aangedrongen op extra bezuinigingsinspanningen om de tarieven minder te laten stijgen. Fractievoorzitter Zwanenburg: “Het bestuur van AGV moet niet automatisch uitgaan van de te verwachten inflatie en daar nog eens een procentuele lastenstijging bij optellen. Het is van belang dat bij Waternet nog efficiënter wordt gewerkt en dat we goed kijken wat echt nodig is en wat wel wat minder kan. Het Dagelijks Bestuur moet daarover bij het opstellen van de Begroting 2015 over in gesprek gaan met de directie van Waternet. Gezien echter de afwenteling van de lasten door het Rijk naar de waterschappen en de hogere uitgaven die moeten worden gedaan voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma erkennen wij ook dat een stijging van de belastingtarieven bij AGV onvermijdelijk is omdat verbetering van de waterveiligheid in Nederland nodig is. In het Nationaal Bestuursakkoord Water is een doelmatigheidswinst voor de watersector vastgelegd om een stijging van de waterschapheffingen te matigen. Dit moet onder andere worden bereikt door intensieve samenwerking in de afvalwaterketen met de gemeenten en AGV verricht daarvoor ook inspanningen. In Amsterdam werkt het waterschap al geheel samen met de gemeente (via Waternet) op het gebied van de riolering en de rioolwaterzuivering (afvalwaterketen). In veel andere gemeenten in ons werkgebied valt nog meer te doen en kan de efficiency nog toenemen door een betere samenwerking. We zijn echter tevreden over de taakuitvoering van het waterschap door Waternet en over de uitvoering van de begrotingen. In 2013 was het financieel resultaat op de taakuitoefening voor zowel zuiveringsbeheer als het watersysteembeheer positief ten opzichte van de begroting en werden meevallers resultaat van ruim €4 miljoen gerealiseerd. Dit was mede te danken aan de meevallende renteontwikkeling, maar ook aan een zuinige efficiënte taakuitvoering. Het CDA AGV onderschrijft ook het Verlengd Coalitieakkoord van het bestuur van het waterschap”.

Zie de inbreng van de CDA-fractie in het bestuur van AGV over de meerjarenbegroting in het VIDEO-verslag bij agendapunt 8 van de AB-vergadering van 3 juli 2014.