28 april 2012

AGV wil staande mast-route bij spoorbrug Weesp handhaven

Onlangs stuurden dijkgraaf Johan de Bondt en secretaris-directeur Jaap Kelderman van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht aan ProRail een brief, om te pleiten voor de bevaarbaarheid van de Vecht door de recreatievaart en de situatie op langere termijn rond de spoorbrug over de Vecht in Weesp.

Deze brief, en het bestuurlijk overleg met de betrokken instanties vanuit het waterschap, worden van harte ondersteund door de CDA Waterschapsfractie AGV. De spoorbrug over de Vecht bij Weesp is steeds meer een knelpunt omdat door de opening van de Hanzelijn (van Lelystad naar Zwolle) per dag straks een nog groter aantal treinen per dag over de brug gaat rijden. ProRail is van mening dat dan alleen ’s nachts de spoorbrug nog geopend zou kunnen worden en na 2018 helemaal niet meer open zou moeten gaan.

Momenteel wordt met het sanerings- en baggerproject “Vecht voor de toekomst” de Vecht schoongemaakt. Wim Zwanenburg, voorzitter van de waterschapfractie: “We geven veel uit aan het verbeteren van de kwaliteit van de Vecht. Daar hoort niet alleen de ecologische waarde, maar ook de recreatieve waarde bij. ProRail mag dit knelpunt niet eenzijdig afwentelen op de recreatievaart. Ik meen bovendien ook de economische en toeristische belangen van Weesp en Muiden in het geding zijn, hoewel het waterschap daar niet over gaat. Met de brief bepleit AGV het handhaven van de staande mast-route”.

Spoortunnel Weesp
Met de brief van AGV wordt ook aangesloten bij het standpunt van de gemeente Weesp. De gemeenteraad van Weesp heeft op 13 februari 2012 gepleit voor ondertunneling van de Vecht heeft de visie Spoortunnel Weesp vastgesteld. Voor de recreatieve bevaarbaarheid van de Vecht is het open blijven (gaan) van de spoorbrug bij Weesp, of een andere structurele oplossing (ondertunneling) van groot belang.

“Indien besloten wordt om de Vechtbrug te Weesp alleen in de nachtelijke uren te bedienen, is het veilige, vlotte en doelmatig gebruik van de vaarweg in het geding. De Vecht is voor de recreatievaart één van de belangrijkste Noord-Zuid-verbindingen van Nederland. Door de Vechtbrug niet overdag te bedienen zal een groot deel van het recreatieve scheepvaartverkeer (schepen met een hoogte van meer dan 3 meter) voor het Amsterdam-Rijnkanaal moeten kiezen. Vanwege de te verwachten toename van het recreatieve scheepvaartverkeer en de schaalvergroting van de beroepsvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal, zal dit de veiligheid op het kanaal niet ten goede komen”, aldus AGV in de brief.  AGV brengt dit standpunt ook onder de aandacht van de Minister van Infrastructuur en Milieu. AGV is beheerder en eigenaar van de Vecht.

Tweede Kamervragen van CDA-er Haverkamp
Op 10 april 2012 heeft het CDA Tweede Kamerlid Maarten Haverkamp opnieuw vragen gesteld aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over het knelpunt van de Vechtbrug. Hij bepleit dat het bestuur van het Platform Bereikbaarheid Metropoolregio (PBM) beschikbaar moet zijn voor overleg met (leden van) het college van Burgemeester en Wethouders van Weesp. Op 28 april 2011 diende Haverkamp reeds een motie in, tezamen met VVD-collega Aptroot, waarin zij bepleitten dat “dat er ook oog moet zijn voor de bevaarbaarheid van de Vecht, anders dan met alleen sloepen” en waarin de regering werd verzocht “om onverkort vast te blijven houden aan de eerder gemaakte afspraken rondom de capaciteit en de tijdslijn waarop deze capaciteit beschikbaar wordt en de Kamer bij de definitieve besluitvorming ook in kennis te stellen van de situatie rondom de Vechtbrug in Weesp voor wat betreft capaciteit, beschikbaarheid en effecten op bevaarbaarheid van de Vecht”

Overige informatie
Op initiatief van Rijkswaterstaat dienst Utrecht is de “Werkgroep Benutting Vecht / BRTN Route 9 overleg” in het leven geroepen om, in gezamenlijk overleg met de betrokken overheden en belangenorganisaties langs de Vecht, de knelpunten in de doorstroming van de recreatievaart over de Vecht op te lossen. Een belangrijk beoogd effect van de verbeterde doorstroming op de Vecht is de verbetering van de veiligheid op het Amsterdam-Rijnkanaal.

De Werkgroep Benutting Vecht voert overleg met de Stichting Recreatietoervaart Nederland, provincie Utrecht, Watersportverbond, KSV Schuttevaer, Waternet (hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht), Rijkswaterstaat directie Noord-Holland, Rijkswaterstaat directie Utrecht, Dienst Verkeer en Scheepvaart, Plassenschap Loosdrecht e.o. en de  gemeenten Breukelen, Loenen, Maarssen, Weesp, Utrecht, Prorail en Muiden

Muiden krijgt nieuwe brug voor lokaal verkeer
Er komt een nieuwe brug over De Vecht net ten zuiden van de huidige brug in de A1. De brug is bedoeld om het lokale en het doorgaande verkeer over de A1 van elkaar los te koppelen en maakt het mogelijk om het centrum van Muiden verkeersluw te maken. Vanaf eind 2013, begin 2014 kunnen inwoners van Muiden en Muiderberg via de nieuwe brug van de west- naar de oostkant van de Vecht. En omgekeerd. Provincie Noord-Holland verzorgt in opdracht van Rijkswaterstaat de aanbesteding en het projectmanagement van de brug. Na de realisatie draagt de provincie de brug over aan de nieuwe eigenaar: gemeente Muiden.

Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL)
De nieuwe brug omvat twee rijstroken en een fietspad en maakt deel uit van de Weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL), het grote infrastructurele project waarmee Rijkswaterstaat de verkeersknelpunten op de A1, A6, A9 en A10 gaat aanpakken. Als de brug klaar is, start Rijkswaterstaat in 2014 met de verlegging en verbreding van de A1. Dan begint ook de bouw van het aquaduct waarmee de A1 straks onder de Vecht door duikt. De werkzaamheden duren tot 2020. De huidige A1 met brug over de Vecht wordt dan afgebroken.