14 april 2012

Boekje "Wonen en werken in een polder" verschenen

Hoe gaat het werken en wonen in de polder nu in de praktijk? Waterschap Amstel Gooi en Vecht heeft samen met Waternet een boekje uitgebracht waarin we de belangrijkste wetenswaardigheden over polders op een rij zetten en leggen we uit wat er allemaal komt kijken bij het wonen in een polder en het bewaken van de veiligheid.

Zolang we wonen, werken en recreëren in een gebied dat onder de zeespiegel ligt, moeten we ons zelf namelijk beschermen tegen het water. Er zijn veel belanghebbenden in een polder: o.a. boeren, burgers en bedrijven. En iedereen stelt andere eisen aan het water. Eens in de tien jaar zijn we verplicht om het waterbeheer onder de loep te nemen. Waar nodig passen we de inrichting aan of veranderen we het waterpeil. En dit alles in goed overleg met betrokkenen.

In dit boekje komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- hoe werkt een polder?
- schoon en voldoende water in een polder
- help! Mijn polder gaat op de schop!
- wie zorgen er voor mijn polder?

Geïnteresseerd? Download hier het digitale document van het boekje 'Wonen in een polder'  (pdf)

Reactie CDA Waterschapsfractie AGV, bij monde van fractievoorzitter Wim Zwanenburg: "Dit boekje geeft net als het eerder verschenen boekje "Wonen aan een dijk" een zeer goed beeld van de werkzaamheden van het waterschap. Wij vinden communicatie, een goede uitleg en verantwoording van groot belang. Dit boekje moet zijn weg vinden in de voorlichting, naar het onderwijs, en naar de polderbewoners en andere belanghebbenden. Een compliment voor de auteurs en de samenstellers! Het boekje laat ook goed zien welke belangentegenstellingen er zijn in de polders en hoe het waterschapsbestuur daar een goede afweging moet maken ".

Zie ook het boekje "Wonen aan een dijk", waarin het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Waternet de belangrijkste wetenswaardigheden over dijkverbetering op een rij en leggen zij uit wat er allemaal komt kijken bij het wonen aan een dijk en het bewaken van de veiligheid.