13 januari 2014

Boeren als waterbeheerders met natuurvriendelijke oevers

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in december 2013 het eerste contract met een melkveehouder getekend voor de aanleg van een natuurvriendelijke oever van 500 meter langs zijn perceel. Het aanleggen van natuurvriendelijke oevers is een van de maatregelen uit het convenant Groot Wilnis-Vinkeveen dat het waterschap heeft ondertekend. In het convenant staat o.a. de opgave om circa 35 km natuurvriendelijke oevers aan te leggen.

In dit project ‘Boeren als waterbeheerders’ zorgen de boeren er zelf voor dat de oevers worden aangelegd en ontvangen hiervoor een vaste prijs per meter. Het waterschap streeft ernaar om binnen dit project ca. 22 km natuurvriendelijke oevers aan te leggen. Melkveehouder de heer Van Eck is met deze ondertekening de eerste boer die bijdraagt aan deze 22 km natuurvriendelijk oever, maar het waterschap hoopt dat er meer boeren volgen.

Gerard Korrel, voor het CDA dagelijks bestuurder van het waterschap: ‘Naast de kerntaken als het zorgen voor veilige dijken, schoon en voldoende water, zet het waterschap zich ook in voor natuur en recreatie. Met het aanleggen van natuurvriendelijke oevers krijgt het riet weer een kans om te groeien en ontstaat er schuilgelegenheid voor de kleinere vissen. En wat is er mooier dan dat de   boeren dit zelf willen realiseren en het waterschap hier een bijdrage aan levert?’

Melkveehouder Van Eck: ‘Voor mij is een belangrijk punt dat de afkalving van mijn oevers een halt wordt toegeroepen. Dat ik de natuur er ook een handje mee help is natuurlijk mooi meegenomen. Ik had als eis dat ik er niet aan hoefde te verdienen, maar ik wil er ook niet bij inschieten. Nu daaraan is voldaan ga ik er vol mee aan de slag.’

Vervolg op pilot ‘Boeren als waterbeheerders’

In 2011 is er een pilot ‘Boeren als waterbeheerders’ geweest waarbij al circa 6,5 km aan

natuurvriendelijke vooroevers is aangelegd. Bij het aanleggen van een natuurvriendelijke oever wordt circa drie meter uit de waterlijn een beschoeiing geplaatst, die wordt gevuld met bagger uit de naastgelegen sloot. Zo ontstaat ondiep water waarin de natuur zich kan ontwikkelen, en waardoor het afkalven van de oevers wordt gestopt.

Subsidies en samenwerkende partners

De aanleg van circa 22 km natuurvriendelijke oevers in 2014 wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van de Provincie Utrecht, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het waterschap. Het aanleggen van de natuurvriendelijke oevers gebeurt in opdracht van het Waterschap onder projectleiding van Watermaatwerk en in nauwe samenwerking met Waternet en de Agrarische Natuur- en Landschapsvereniging De Utrechtse Venen.

Convenant Groot Wilnis-Vinkeveen

In april 2010 heeft het waterschap het convenant Groot Wilnis-Vinkeveen medeondertekend. Het convenant is opgesteld om aan een toekomstbestendig Groot Wilnis –Vinkeveen te werken, waarin een veelzijdige natuur gekoppeld is aan een vitale landbouw, een robuust bodem- en watersysteem en een ‘weidse’ recreatie. In het convenant zijn afspraken gemaakt om tegelijkertijd vijf doelen te realiseren: het ontwikkelen van natuur voor de Groene Ruggengraat, het creëren van een duurzame toekomst voor de daar aanwezige landbouw, het verminderen van bodemdaling, het verbeteren van de waterkwaliteit en het bevorderen van weidse recreatie.

De ondertekenaars van het convenant zijn de agrarische natuur- en landschapsvereniging De Utrechtse Venen,  gebiedscommissie de Venen, LTO Noord, gemeente Breukelen, Natuur- en Milieufederatie Utrecht, gemeente De Ronde Venen, recreatieschap Vinkeveense

Plassen, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en de provincie Utrecht.

Bron: AGV