29 november 2012

CDA blij met gematigde tariefsontwikkeling Waterschapsbelastingen 2013

Op donderdag 29 november 2012 vergaderde het Algemeen Bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht over de Begroting 2013 en n.a.v. het vaststellen van de Begroting 2013 werden in het AB ook Algemene Beschouwingen gehouden. Bij het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht worden met de Begroting de hoofdlijnen van het beleid uitgewerkt in een programmaplan, de programmabegroting en de tarieven van de waterschapsbelastingen. De waterschapslasten die Waterschap Amstel, Gooi en Vecht aan inwoners in rekening brengt, gaan in 2013 met gemiddeld 2% omhoog. Dit is minder dan de inflatie. Een gemiddeld gezin met een eigen woning gaat daardoor volgend jaar ongeveer vijf euro meer betalen dan in 2012. De tariefstijging voor 2013 komt per saldo een 0,9 procent lager uit dan het waterschap in zijn meerjarenraming voorspelde.

Het CDA is ingenomen met de gematigde tariefsverhoging. Op initiatief van de fractie Bedrijven, de fractie Ongebouwd/LTO en het CDA kwam het DB van het waterschap met het voorstel om de BTW-verhoging niet mee te nemen in de verhoging van de waterschapsbelastingen. Het Algemeen Bestuur heeft daarom besloten tot een extra bezuiniging van een miljoen euro, naast de structurele bezuiniging van 2,5 miljoen die in 2016 gerealiseerd moet zijn.

In de Algemene Beschouwingen pleitte Wim Zwanenburg voor het handhaven van de waterschappen in de Grondwet. Het huidige regeerakkoord wil de waterschappen schrappen uit de Grondwet. Hij onderstreept het belang van integraal waterbeheer. In de Algemene Beschouwingen gaat Zwanenburg ook in op de positie van de directeur van Waternet. Hij pleit voor een transparant waterschapsbestuur. Ook vraagt hij aandacht voor ‘meerlaagsveiligheid’.

Lees hier de inbreng van fractievoorzitter Wim Zwanenburg namens het CDA.

U kunt zowel de begroting 2013 als een samenvatting van de begroting 2013 online bekijken en printen:

Samenvatting van de begroting 2013  (347 kB) (pdf)

Bestuursvoorstel begroting AGV 2013 (58 kB) (pdf)

Begroting AGV 2013  (838 kB) (pdf)