02 juni 2012

CDA-concept-verkiezingsprogramma over de Waterschappen

Op vrijdag 1 juni presenteerde het CDA het concept-verkiezingsprogramma 2012-2017 “Iedereen”.

Over de waterschappen zegt het CDA het volgende in het concept-verkiezingsprogramma, artikel 8.19 :

"Waterschappen zijn een onmisbaar democratisch onderdeel van de Nederlandse staatsinrichting. Omdat de waterschappen zelf hun belastingen heffen is toezicht vanuit de samenleving noodzakelijk, uit te voeren door een democratisch direct gekozen bestuur. De waterschapsverkiezingen vinden gelijktijdig plaats met de gemeenteraadsverkiezingen".

Download hier het CDA-conceptverkiezingsprogramma.

Verder staat er in het programma het volgende over de Overheid en besturen:

“Op welke wijze kunnen de grote uitdagingen van deze tijd nu worden opgepakt en wie heeft daarbij welke taak? Het CDA wil dat de overheid loslaat wat de samenleving zelf kan doen en ordenend optreedt waar de markten falen. Waar normen in de samenleving in het gedrag komen verwacht het CDA een daadkrachtig optreden van de overheid. Een slagvaardige overheid kan afhankelijk van haar taak differentiëren in haar rol: normeren, reguleren, regisseren, faciliteren, controleren en sanctioneren.”

Wij geloven in de vitaliteit van de samenleving. Wij omarmen het idee van, de krachtige, actieve samenleving die zich noch door de overheid laat betuttelen, noch door de markt laat wegdrukken.

Wij zien de overheid als een ordenende kracht, die ruimte creëert voor maatschappelijk initiatief, burgerparticipatie aanmoedigt, vitale coalities hun werk laat doen en duizend bloemen laat bloeien.

Wij bieden ruimte aan burgers en bedrijven, aan mensen en organisaties die het heft in eigen hand nemen.

Wij staan voor een overheid die de waarden van de rechtsstaat en de democratie beschermt.

Wij zijn voorstander van een krachtige decentralisatie van beleid, focus bij herkenbare provincies, ruimte voor regionale samenwerking en krachtige gemeenten die dicht bij de burger staan. Wij zijn voorstander van meer samenwerking tussen bestuurslagen onderling. Wij geloven niet in structuurdiscussies over het binnenlands bestuur, onproductief en zinloos als ze gebleken zijn.

Wij bepleiten een politieke cultuur van samenwerking. Wij staan voor politici die zich fatsoenlijk gedragen, binnen en buiten het parlement. Wij willen meer vrouwen en mensen met andere culturele achtergronden op meer plekken in politiek en bestuur. Wij bouwen aan een geloofwaardige overheid waarin Nederlanders zich herkennen.