09 maart 2012

CDA-ers zetten zich in voor duurzame landbouw (en waterbeheer)

Bleker prijst aanpak antibiotica in zuivelsector

“De melkveehouderij is goed op weg in de reductie van antibiotica. Er zijn de afgelopen tijd geweldige stappen gezet.” Die constatering deed staatssecretaris Henk Bleker vrijdag 9 maart tijdens een werkbezoek aan de zuivelketen. Op het melkveebedrijf van de familie Korrel in Ouderkerk aan de Amstel nam Bleker kennis van de stappen die de melkveehouderij samen met de dierenartsen en de zuivelindustrie heeft gezet om het gebruik van antibiotica in de melkveehouderij terug te dringen. Vertegenwoordigers van LTO Nederland, de Nederlandse Zuivelorganisatie, GD en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde gaven een uiteenzetting van de aanpak.

De staatsecretaris is vooral te spreken over de samenwerking tussen de diverse ketenpartijen op dit gebied. “Kern van de aanpak is dat de boer, de dierenarts en de afnemer samen aan de slag zijn gegaan om op verantwoorde wijze diergeneesmiddelen in te zetten. Daarbij wordt het accent gelegd op preventie, om te voorkomen dat er te veel antibiotica moet worden ingezet. Ik heb daar vandaag op dit bedrijf mooie voorbeelden van gezien”, aldus Bleker.

De vaste relatie tussen de boer en zijn dierenarts is erg belangrijk bij het terugdringen van het antibioticagebruik in de veehouderij. Het is belangrijk dat boeren minder antibiotica gaan gebruiken omdat bacteriën ongevoelig kunnen worden als er teveel van deze middelen worden gebruikt.

Melkveehouder Gerard Korrel, die voor het CDA ook Dagelijks Bestuurslid is van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, nam de complimenten welwillend in ontvangst. “Bijkomend voordeel is dat we zo werken aan duurzame landbouw en ook het watersysteem minder belasten”, aldus waterschapsbestuurder Korrel. "Als waterschapsbestuurder bijna dagelijks bezig ben om een duurzaam watersysteem te realiseren door te pleiten voor robuuste natuursystemen naast vitale landbouw met goed slootkantbeheer. Als boer streef ik naar weerbare, duurzame koeien die weinig medicijnen nodig hebben en toch oud kunnen worden. Bewijs daarvan is Corrie 49 die onlangs de 10.000 kg vet- en eiwitgrens heeft bereikt. Het is de eerste koe in Amstelland die deze grens overschreden heeft. Reden voor een feestje".

Gerard Korrel en zijn zoon Richard vormen een maatschap. Op de mooie boerderij Polderzicht worden regelmatig groepen ontvangen en de vrouw van Gerard, Annemiek Korrel, geeft ook vaak uitleg aan scholieren uit Amsterdam. In de ontvangstruimte is er uitzicht op het jongvee.

Zie ook staatssecretaris Henk Bleker over het terugdringen van antibiotica in de landbouw: www.youtube.com/watch