24 november 2011

CDA inbreng in de algemene beschouwingen bij de Begroting AGV 2012

Namens de CDA-fractie brengt Wim Zwanenburg zijn inbreng bij de Algemene Beschouwingen n.a.v. de Begroting 2012.

Vorige week opende een groot landelijk dagblad met de stelling dat de waterschappen moeten worden opgegeven: ze zijn te duur en maken het landsbestuur onnodig ingewikkeld. De heer Schouw sprak van een onnodige bestuurslaag en vroeg het kabinet om concrete plannen voor opheffing.

En dat terwijl de beelden op ons netvlies staan van de overstromingen in Zuidoost Azië, Thailand, vorig jaar in Bangladesh, en ook in Cambodja, Laos en Vietnam is het mis. Dichter bij huis recent weer in Zuid-Frankrijk en Italië. Over de gevolgen behoeven we het nu niet te hebben, maar over de oorzaken wel. Het zijn veelal niet zonder meer natuurrampen, veel rampen zijn 'man made', het gevolg van ernstige beleidsfouten waarbij te weinig ruimte is gelaten aan het water, aan de rivier, aan de mogelijkheden voor waterberging of onvoldoende aandacht is besteed aan de hoogte en de veiligheid van de waterkeringen in bijvoorbeeld het beleid voor de ruimtelijke ordening. Het waterbeleid wordt vaak verdrongen door andere beleidsissues in het streven naar welvaart en in bouwplannen. Ook in Nederland gaan te veel mensen er bij het waterbeheer van uit dat het vanzelfsprekend goed geregeld zal zijn.

" het volledige betoog van Wim Zwanenburg inzien".

Klik hier voor het volledige verslag van de Begrotingsbehandeling en de Algemene Beschouwingen bij AGV.

U kunt ook een kijkje nemen in de documenten van de begroting van AGV voor 2012:

* Erratum(BBV11.0814) behorende bij de Begroting AGV 2012

* Ontwerpbesluit van de Begroting AGV 2012