01 juni 2012

CDA stelt vragen over Vechtbrug bij Weesp

Door de intensivering van het spoorverkeer over de Vechtbrug bij Weesp, zal de spoorbrug nog maar beperkt kunnen worden geopend. De gevolgen voor de recreatievaart zijn recent door het onderzoeksbureau Leisure Result onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Weesp, Muiden, Stichtse Vecht en ons Dagelijks bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. De conclusie van dit onderzoek is dat de economische schade voor de gemeenten Weesp, Muiden en Stichtse Vecht groot is. Tevens zijn de gevolgen voor de recreatievaart over de Vecht aanzienlijk.

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft geen formele rol of taak in het behartigen van de belangen van de recreatievaart, maar als vaarwegbeheerder van de Vecht kan AGV wel bij verschillende partijen benadrukken dat een vlotte en veilige vaarwegverbinding voor de pleziervaart van belang is. Het waterschap heeft bij ProRail, bij de Minister van I&M en bij andere instanties aangekaart dat het van belang is dat de spoorbrug op gezette tijden open blijft gaan, en dat mogelijkheden van alternatieven (een tunnel onder de Vecht) moeten worden onderzocht en op termijn gerealiseerd. Het waterschap heeft ook zijn zorgen kenbaar gemaakt bij Rijkswaterstaat (RWS), vaarwegbeheerder van het Amsterdam-Rijnkanaal. Wanneer namelijk de Vechtbrug nog maar beperkt kan worden geopend zal een deel van de recreatieve scheepvaart voor het Amsterdam-Rijnkanaal kiezen. Vanwege de beroepsvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal, zal dit de veiligheid niet ten goede komen.

De CDA-fractie in het waterschap ondersteunt de initiatieven van het DB van AGV en heeft onlangs met een aantal vragen om een toelichting verzocht. Lees hier de vragen en antwoorden, en ook de bijbehorende bijlage, een brief van ProRail aan AGV.

Klik hier om te luisteren naar een interview met Wim Zwanenburg op radio Weesp op 5 juni 2012 over de spoorbrug over de Vecht.

Zie hier ook een eerder bericht van het CDA AGV over de Vechtbrug.

Op 31 juli 2012 verzond de gemeente Weesp, tesamen met het waterschap AGV en de gemeenten Muiden, Wijdemeren en Stichtse Vecht een gezamenlijke brief aan minister Schultz- van Haegen over mogelijke gevolgen van beperking van de openstelling van de spoorbrug over de Vecht bij Weesp.

Klik hier voor de brief.