16 februari 2013

CDA tegen bestuurlijke verrommeling, waterschappen niet bij landsdelen

Op donderdagavond 14 feb 2013 sprak het Algemeen Bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht in een Commissievergadering over de concept-Zienswijze op de door Minister Plasterk voorgestelde fusie van de provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland tot één provincie, dan wel landsdeel. De voornemens daartoe staan ook in het Regeerakkoord van de huidige VVD-PvdA-coalitie. Er was

geen expliciete vraag aan het waterschap gesteld om te komen met een zienswijze, maar er was wel een uitnodiging aan de betrokken waterschappen gestuurd inzake een bijeenkomst van open overleg.  De CDA waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht stemde tijdens de bespreking in het waterschap van harte in met deze (concept)reactie. Fractievoorzitter Wim Zwanenburg wees er ook nog eens op dat de huidige regeringscoalitie de waterschappen uit de Grondwet wil schrappen. Hij is daar zeer beducht voor.

 

Een aantal andere fracties, waaronder WaterNatuurlijk en de VVD, toonden reserves ten aanzien van de geformuleerde tekst en drongen aan op enkele bijstellingen. Zij drongen er op aan het water-belang voorop te stellen, en konden zich in dat kader wel in een meer grootschalige bestuursstructuur vinden.

 

Na discussie o.l.v. dijkgraaf Johan de Bondt, werd toch aan de strekking van de (concept)brief vastgehouden. De dijkgraaf zal binnenkort namens het waterschap inspreken op een bestuurdersbijeenkomst met de Minister van Binnenlandse Zaken. Namens de CDA-fractie drong Wim Zwanenburg er op aan om nog een verwijzing naar de (landelijke) Adviescommissie Water op te nemen die onlangs nog eens het belang van Integraal Waterbeheer onderstreepte.  Ook pleitte hij tegen verdere schaalvergroting als doel op zichzelf. “Groter is niet altijd optimaal. We moeten kijken naar de lessen van de geschiedenis, naar bestuurskundige argumenten en ervaringen. Zowel in de private als de publieke sector is groter niet altijd beter. Waterbeheer door het waterschap is gebiedsbetrokken, en dat moet zo blijven”. Naar de mening van de CDA waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht valt meer

efficiencywinst te behalen met een goede samenwerking tussen waterschap(pen) en gemeenten, in de (afval)waterketen.

Zie hier eerder nieuwsbericht.

 

“Laten we ons richten op het goed en efficiënt uitvoeren van de taken, in plaats van ons te richten op een structuurdiscussie. Natuurlijk willen wij ons wel inzetten voor een goed bestuur (‘governance’), ook in de sector waterbeheer”.

 

Kort enkele argumenten uit bijgaande (concept)brief:

De opinie in het Regeerakkoord over de vorming van landsdelen komt op ons over als uit de lucht gegrepen. Wij missen de bestuurlijke, economische en ruimtelijke onderbouwing van dit

voornemen. Fusies tot zeer grote bestuurlijke eenheden hebben niet bewezen besparingen op te leveren noch tot een betere dienstverlening te leiden. Ook de keuze om de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen te voegen is wat ons betreft een arbitraire.

 

Het plan van het kabinet tot het bevorderen van de opschaling tot tien à twaalf waterschappen leidt ons inziens onherroepelijk tot een vermindering van de gebiedskennis en een toename van de bureaucratisering. De waterschappen vervolgens ook nog onderbrengen bij vijf Landsdelen achten wij funest voor goed en veilig waterbeheer.

 

Zie hier de volledige tekst van de (concept)reactie, de brief aan Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken.

BBV13.0050 Zienswijze AGV in arhi procedure

 

De CDA Waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht schaart zich met haar opvattingen achter een eerdere stellingname van de Provinciale Statenfracties van het CDA in betrokken provincies:

Zie, Noord-Holland,

https://www.cda.nl/noord-holland/actueel/toon/cda-noord-holland-tegen-bestuurlijke-verrommeling/

Utrecht,

http://www.cda.nl/utrecht/actueel/toon/cda-referendum-voor-fusie-randstadprovincie/

en

Flevoland.

http://www.cda.nl/flevoland/actueel/toon/randstadprovincie/

 

 

 

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.