30 januari 2012

CDA waterschapsfractie ongerust over bestuurlijke ondermijning met Crisis- en Herstelwet

De CDA-waterschapsfractie AGV heeft naar aanleiding van een artikel dat onlangs (14 januari) in een aantal GPD-bladen, waaronder de Gooi- en Eemlander, werd gepubliceerd, vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van het waterschap. In het artikel werd teruggekeken op de recente hoogwatergebeurtenissen in het noorden van het land. Alleen door grote inspanningen kon daar worden voorkomen dat kaden zouden bezwijken. In het artikel betogen de auteurs dat waterschappen bij het op orde houden van waterkeringen bestuurlijk in de wielen worden gereden door de vergaande decentralisatie van bevoegdheden die het Rijk voorstaat. Indien de Crisis- en Herstelwet in 2014 permanent van kracht wordt, zou de positie van de waterschappen verder bestuurlijk ondermijnd kunnen worden.

Het artikel werd geschreven door Sander Zurhake en Bjinse Dankert.

Het artikel pas in een discussiereeks over de bestuurlijke vormgeving van ons land. Die discussie gaat ook over de waterschappen. In het artikel uitten Peter Glas, voorzitter van de Unie van Waterschappen, en Sybe Schaap, VVD Eerste Kamerlid, ook hun zorgen.

De CDA waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht heeft met verontrusting kennis genomen van dit artikel. Het roept bij ons de volgende vragen op:

1. Is het DB van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht met de auteurs van het artikel van mening dat de waterschappen sinds de wetswijziging in 2008 nauwelijks meer mogelijkheden hebben om onveilige (bouw)plannen, onveilig met het oog op de gewenste sterkte van de dijken, van gemeenten te blokkeren?

2. Is een beroepsprocedure via de rechter de enige mogelijkheid om de betreffende gemeente te bewegen rekening te houden met de veiligheid van de dijken?

3. Komt zo’n situatie momenteel voor in het werkgebied van Amstel, Gooi en Vecht, of is die de laatste jaren voorgekomen? Wij gaan er van uit dat 'onze dijken' aardig op orde zijn. Een komend rekenkameronderzoek zal dat ook moeten uitwijzen.

4. Is de Keur voldoende, of moet straks de Keur worden aangepast wanneer de Crisis- en herstelwet vanaf 2014 permanent wordt? Of moeten andere overheden (bij de dijken) sowieso goedkeuring hebben van het waterschap? Is het DB met de auteurs van het artikel van mening dat indien de Crisis- en herstelwet, een tijdelijke wet die in 2010 vanwege de economische crisis is ingevoerd om procedures van bouwprojecten te verkorten, vanaf 2014 permanent wordt ingevoerd, de waterschappen formeel geen middel meer hebben om onveilige plannen van lokale overheden te stoppen? Is de (meest recente 2010/2011) Evaluatie van het Watertoetsproces en de WRO ook in dit kader van belang?

5. Is het DB via de Unie van Waterschappen in gesprek met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en met de Tweede Kamerleden in gesprek om het proces van wetgeving terzake te beïnvloeden?

Zie hier het artikel uit de Gooi- en Eemlander.

Zie hier de beantwoording door het DB van 14 februari 2012