09 maart 2009

CDA wil duidelijkheid over de Waterschapsbelasting

De Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft onderzoek gedaan naar de tarieven van de waterschapsbelastingen. Hieruit is onder andere geconcludeerd dat de tarieven aanzienlijk zijn gestegen, waarbij de tarieven van het ene waterschap meer zijn gestegen dan van het andere. Bovendien zijn er grote verschillen geconstateerd tussen de waterschapstarieven. VEH wil dat de tarieven landelijk dichter bij elkaar komen te liggen. Het CDA AGV wil meer duidelijkheid over de waterschapsbelasting en zet een aantal zaken op een rijtje.

De door VEH geconstateerde stijgingen hebben vooral te maken met de invoering van het nieuwe belastingstelsel van de waterschappen. De door de VEH geconstateerde verschuiving van de lasten naar de huishoudens was al bij de besluitvorming over deze wetswijziging voorzien en is bij de besluitvorming in de Tweede Kamer meegewogen. De verschillen in belastingen tussen de waterschappen vloeien niet alleen voort uit de door VEH genoemde factoren, maar vinden ook hun oorsprong in het feit dat in Nederland is gekozen voor een decentrale uitvoering en financiering van het waterbeheer door 27 waterschappen. Binnen de gekozen structuur bepalen de waterschapsbesturen, gegeven de fysische en demografische gesteldheid van hun gebied en eisen die aan het waterbeheer worden gesteld, het ambitieniveau van de taakuitoefening en de hoogte van de benodigde belastingen. Het onderzoek heeft een brede belangstelling gekregen in de pers en heeft geleid tot vragen in de Tweede Kamer. In een reactie noemde de Unie van Waterschappen de stijging waterschapsbelastingen die zowel door de VEH als door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden genoemd goed te verklaren.

De Unie van Waterschappen wijst er op dat sinds 1995 de taken van de waterschappen enorm zijn uitgebreid. De waterschappen hebben in die periode de zuiveringstaak overgenomen van de provincies Groningen en Utrecht en van de gemeente Amsterdam. Ook het water in steden is toen door de waterschappen overgenomen van gemeenten. Er worden op veel plaatsen grote baggerwerkzaamheden uitgevoerd. De zuiveringsinstallaties voor afvalwater zijn aangepast om te voldoen aan de strenge Europese milieunormen. Verder moeten de waterschappen voldoen aan Kaderrichtlijn Water om de waterkwaliteit verder te verbeteren. Ook worden kostbare programma’s uitgevoerd om wateroverlast tegen te gaan. De lasten van waterschappen houden trend met die van de totale belastingopbrengst. Het zogenoemd Bruto Binnenlands Product is in de periode 1995-2007 gestegen met 86%. Dat is dus ook bijna een verdubbeling. De relatieve belastingdruk is dus wel gestegen, maar echt niet verdubbeld.

Veilig en droog

Voor 135 euro per persoon per jaar zit iedereen in Nederland veilig en droog achter de dijken (ook onder de zeespiegel) en wordt al het afvalwater gezuiverd. Waterbeheer moet worden beschouwd als een verzekeringspremie tegen watersnood. De waterschappen onderhouden immers de dijken in Nederland. De premie is dan 0,1% van het financieel belang, en dan hebben we het nog niet eens over de bescherming van mensenlevens. Zoals uit het CBS rapport over dit onderwerp blijkt, wordt de stijging van de belastingtarieven onder meer veroorzaakt doordat milieu en water een zwaarder gewicht hebben gekregen. Ter compensatie hiervan worden sindsdien inkomen en winst juist minder belast.

Bron: Unie van Waterschappen en de website van AGV.

Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht legt de belasting op volgens de Waterschapswet en verontreinigingsheffing volgens de Wet verontreiniging oppervlaktewater. De uitvoering ligt vast in de Verordening Zuiveringsheffing, de Verordening Verontreinigingsheffing en de Verordening Watersysteemheffing. Deze laatste is gebaseerd op de Kostentoedelingsverordening. Deze verordeningen zijn door het algemeen bestuur van AGV vastgesteld.

U kunt deze verordeningen lezen op www.agv.nl. Een goede uitleg van het systeem van de waterschapsbelasting (de watersysteemheffing, de zuiveringsheffing en de verontreinigingsheffing) leest u in de brochure of op de specifieke website van Waternet/AGV over de waterschapsbelasting.

Visie van het CDA Amstel, Gooi en Vecht

Ingezetenen van het waterschap AGV ontvangen de aanslag waterschapsbelasting van Waternet. Waternet is de gemeenschappelijke organisatie van het waterschap Amstel, Gooi & Vecht en de gemeente Amsterdam.

Het CDA wil dat met ingang van 2010 de aanslag zal worden verzonden door het waterschap Amstel, Gooi en Vecht zelf, omdat zo de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de burgers beter zichtbaar wordt. Niet Waternet, maar het Algemeen Bestuur van AGV moet aanspreekbaar zijn op de bestuurlijke besluiten. De CDA Waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht acht gezien de toenemende hoeveelheid taken en de ambitie om de ecologische kwaliteit van het water in het werkgebied van AGV sterk te verbeteren een verdere lastenstijging onvermijdelijk. Wel maakt het CDA zich in het bestuur van AGV sterk voor een gematigde lastenontwikkeling die mogelijk gemaakt moet worden door vergroting van de efficiency bij onder andere Waternet, en door terughoudendheid bij nieuwe uitgaven en investeringen, terughoudendheid bij toepassing van nieuwe technieken die nog sterk experimenteel zijn en waarvan de effectiviteit nog bewezen moet worden.

Controle door democratisch gekozen bestuur

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft een rekenkamercommissie die rapporteert aan het Algemeen Bestuur. De rekenkamercommissie heeft de doeltreffendheid en doelmatigheid als belangrijkste aandachtpunt. De provincies houden direct toezicht en de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat oefent het zogenoemde oppertoezicht op de waterschappen uit.