24 februari 2011

De CDA-fractie in het verleden meerdere keren kritisch over Waternet.

De CDA-fractie heeft zich in het verleden meerdere keren kritisch uitgelaten over Waternet, mede n.a.v.kritische signalen uit de achterban.

Veelal werd Waternet als een grote, bureaucratische organisatie gekenschetst, die vooral dienstig was aan de belangen van de gemeente Amsterdam, en in veel mindere mate aan het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de ingezetenen, bedrijven en andere belanghebbenden.

Het CDA erkent echter ook de waarde van het watercyclusbedrijf, onder meer door een efficiënter waterbeheer en synergievoordelen. Dit komt door de integratie van riolering en zuivering. Deze efficiencyslag heeft positieve gevolgen voor de tarieven van de waterschapsbelasting. Waternet is een voorloper in de integrale samenwerking in de waterketen.

Het CDA heeft zich in het Algemeen Bestuur van het waterschap ingezet voor een goede verantwoording door Waternet. Dit heeft geresulteerd in een rapport van de Auditcommissie naar onder meer de functiescheiding bij Waternet van onder meer de beleidsvoorbereiding en de vergunningverlening. Het CDA heeft zich ook in gezet voor een verbetering van het Communicatiebeleid van het waterschap, waarbij het waterschap en de uitvoerende organisatie Waternet beter werden onderscheiden. Mede op verzoek van de CDA-waterschapsfractie AGV hield de algemeen directeur dhr. Roelof Kruize van Waternet op 24 februari 2011 een presentatie over 5 jaar Waternet op een Thema-avond voor het Algemeen Bestuur van het waterschap.

U kunt deze presentatie zien door hier te klikken.

Klik hier voor het Meerjarenplan Waternet 2012-2016

Wilt u meer weten over de integraal waterbeheer en Waternet, klik dan hier.

Zie ook hier meer "Over Waternet".