01 februari 2013

Efficiëntere afvalwaterketen door samenwerking gemeenten en waterschap

Verschillende overheden, gemeenten en waterschappen, worden uitgedaagd de (afval)watercyclus effectiever te beheersen als het gaat om kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Daarmee kan wateroverlast effectiever worden verkomen, zorgen overheden er voor dat het oppervlaktewater schoon blijft en dat er sprake is van een beperkte tariefsontwikkeling. Het Nationaal Bestuursakkoord Water is een belangrijk vertrekpunt van waaruit gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven zich samen inspannen voor een efficiëntere waterketen. Tijd om de balans op te maken: hoe staan we er op dit moment voor en wat gebeurt er zoal?

U leest het in deze speciale uitgave van het Bestuursakkoord Water: Waterkracht.

In de regio's Amsterdam, het Gooi en de Vechtstreek werken een vijftiental gemeenten vanaf 2012 met elkaar en met het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht samen aan inzamelen, transport en zuiveren van afvalwater. Zij hebben hiertoe een intentieverklaring getekend, die moet uitmonden in een samenwerkingsovereenkomst.

De CDA waterschapsfractie AGV juicht deze samenwerking toe, en stimuleert ook het nemen van initiatieven van CDA gemeenteraadsfractie in het werkgebied van AGV.

Lees hier ook de oproep van wim zwanenburg aan CDA gemeenteraadsfracties in het Amstel Gooi en Vecht gebied.

De taken en bevoegdheden in de afvalwaterketen zijn in Nederland verdeeld. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het inzamelen van afvalwater en het rioleringnet, het waterschap voor het zuiveren van afvalwater en de kwaliteit van het oppervlaktewater. Met samenwerking kunnen activiteiten nog beter op elkaar afgestemd worden en kunnen kosten beperkt worden gehouden. In de Amstel-, Gooi- en Vechtregio gaan de gemeenten en het waterschap dit doen door een aantal concrete projecten aan te pakken. Tegelijk wordt bekeken hoe ze al hun taken rond afvalwater, hemelwater en grondwater in de toekomst  het beste kunnen organiseren.

De projecten waarmee de samenwerking start  leveren meteen goede voorbeelden op van de uitdagingen die er bestaan. Eén ervan is het starten met een gezamenlijke neerslagmeting, om te bekijken wat de gevolgen van extreme neerslag zijn voor de rioolstelsels, bergbassins, overstorten en zuiveringsinstallaties in de hele regio. Ook wordt meteen begonnen aan het opstellen van een gezamenlijk calamiteitenplan, waardoor effectiever kan worden opgetreden bij bijvoorbeeld vervuilingsincidenten, technische storingen of extreme weersomstandigheden.

De deelnemende gemeenten zijn Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam,  Bussum, De Ronde Venen, Diemen,  Hilversum, Huizen, Muiden, Naarden, Ouder-Amstel, Stichtse Vecht, Uithoorn, Weesp en Wijdemeren.

Lees ook het artikel uit CDA Bestuursforum, februari 2013, over de Samenwerking tussen gemeenten en waterschappen.

Zie ook: http://samenwerkenaanwater.nl/