24 maart 2014

Einde besluitvorming over Gein-dijk met feestelijke boomplant

Op vrijdag 21 maart vond er een feestelijk boomplant plaats langs de dijk van het Gein. Het planten van de boom markeerde het einde van het proces van besluitvorming en de start van de werkzaamheden aan de dijk.

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft samen met belanghebbenden een aantal jaar gewerkt aan een plan om de dijk weer veilig te maken waarbij het bijzondere karakter van het landschap zoveel mogelijk is behouden.

Gerard Korrel, namens het CDA dagelijks bestuurder van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en verantwoordelijk voor het project: “Ik ben blij dat we na lange tijd de dijk nu echt aan kunnen pakken zodat deze weer veilig wordt. We hebben veel met klankbordgroepen gewerkt. We hebben gekozen voor oplossingen waarbij het behoud van de landschappelijke- en cultuurhistorische waarden mogelijk is. Ik kijk terug op een goede samenwerking met belanghebbenden en plant dan ook graag samen met Raymond Dommanschet, vertegenwoordiger van ‘Spaar het Gein’ een van de bomen terug in de directe omgeving van de dijk."

Dijkverbeteringsplan

Onderdeel van het plan is dat voor iedere boom die plaats moet maken voor de dijkverbetering er een nieuwe boom wordt teruggeplant. Om het landschap zoveel mogelijk intact te laten, is er tijdens het ontwerpen van het dijkverbeteringsplan intensief overlegd met de vereniging ‘Spaar het Gein’ en verschillende klankbordgroepen. Het landschap langs het Gein heeft een bijzondere waarde. Omdat het mogelijk is om in het Gein een noodstuw te maken, kunnen de gevolgen van een mogelijke overstroming door het omwaaien van een boom op de dijk beperkt worden. Een van de maatregelen van de dijkverbetering is dan ook het bouwen een noodstuw in de buurt van het spooraquaduct. De meeste bomen langs het Gein blijven hierdoor behouden. Van de 4543 bomen worden er nu maar 209 gekapt. Voor bijna alle gekapte bomen worden na de werkzaamheden nieuwe bomen op de dijk teruggeplant. Voor circa vijftig bomen is een plek gevonden op particulier terrein.

Planten van bomen

Het is voor het eerst dat Waternet in opdracht van het waterschap direct bij de start van de werkzaamheden begint met het planten van bomen. De bomen staan tijdelijk langs de dijk. De werkzaamheden aan de dijk zelf beginnen in april 2014 en duren tot medio 2015. Als de dijkverbetering is afgerond worden de nieuwe bomen definitief op de dijk geplant.

CDA AGV: Veilige dijken én mooie bomen is geen tegenstelling langs Het Gein

Lees meer over AGV en het Gein