21 april 2012

Feest bij familie Korrel met Corrie 49

Corrie 49, geboren op 6 november 1996, heeft in december 2011 de grens van 10.000 kg vet en eiwit bereikt door het geven van 126.311 liter met 4,41% vet en 3,52% eiwit. Zij is de eerste koe in Amstelland die dit gepresteerd heeft. Corrie 49 werd vanwege deze prestatie op boerderij Polderzicht gehuldigd op 20 april 2012 met een groot feest van de familie Korrel. Daarbij waren naast burgemeester Mieke Blankers-Kasbergen van de gemeente Ouder-Amstel veel waterschapsbestuurders en veel andere agrariërs aanwezig. Boer Gerard Korrel is namens het CDA ook Dagelijks Bestuurslid van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Corrie 49, een koe van zestien jaar (melkkoeien worden gemiddeld zes jaar), heeft een uitstekende staat van dienst. Corrie’s dertiende kalfje is onderweg en daarnaast produceert ze een recordaantal eiwitten en vetten in haar melk. En daar zijn ze bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina ook erg blij mee. De familie Korrel werd geroemd om de goede verzorging. Corrie hield er een krans en een emmertje biks aan over; voor de familie waren mooie woorden, beelden van koeien, bloemen, allerhande geschenken en natuurlijk, een herinnering om nooit meer te vergeten. Gerard Korrel: “Alle hulde voor Corrie 49, een voorbeeld van duurzaamheid in de landbouw”.

Boeren zijn voor het waterschap een belangrijke partner. Zo is het innovatieproject “Boeren als inrichters en beheerders van een duurzaam watersysteem”, kortweg “Boeren als waterbeheerders”, een gezamenlijk project van Agrarische Natuur-en Landschapsvereniging (ANLV) Vechtvallei en Waterschap Amstel Gooi en Vecht, waarmee tevens een invulling wordt gegeven aan de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW). Het doel is om sloten vrijwillig en tegen betaling door agrariërs natuurvriendelijk te laten (her)inrichten en beheren, zodat er meer ruimte komt voor waterberging, plant en dier. Met de uitvoering van inrichtings- en beheermaatregelen door agrariërs kan de ecologische kwaliteit versterkt worden. Een pilotproject heeft inmiddels aangetoond dat er belangstelling bestaat bij agrariërs om op vrijwillige basis inrichtingsmaatregelen te nemen, zoals het aanleggen van natuurvriendelijke oevers (NVO), oeverhoeken, visoverwinteringsplekken, en vergrote duikerbuizen, en dat deze aanpak ook aansluit bij de wensen die er in het gebied leven. De eindrapportage Boeren als Waterbeheerders is inmiddels aan het bestuur van het waterschap ter kennisname aangeboden. De CDA-fractie zal later dit jaar deze rapportage willen bespreken tijdens een commissievergadering van het waterschap.

Zie hier een eerder bericht van AGV over het project Boeren als Waterbeheerders

Lees ook het artikel (pdf) in de Gooi- en Eemlander van 7 april 2010.

Zie hier hoe CDA-ers zich inzetten voor duurzame landbouw (en waterbeheer).