08 september 2011

Het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een lastenverzwaring voor waterschappen.

Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (decentralisatie rijkstaken voor de verbetering van primaire waterkeringen) is een lastenverzwaring voor waterschappen. Volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water moeten de waterschappen die lastenverzwaring terugverdienen door samenwerking in de waterketen: integratie van door rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s) van de waterschappen en de riolering van gemeenten.

Op 8 september spraken CDA-waterschapsbestuursleden, waaronder Wim Zwanenburg en Gerard Korrel vanuit AGV, elkaar via de CDA Bestuurdersvereniging in een gesprek met staatssecretaris van Milieu en Infrastructuur, Joop Atsma (CDA). Daar werd ook gesproken over het Hoogwaterbeschermingsprogramma, en het feit dat de waterschappen de zwaardere lasten kunnen terugverdienen door te gaan samenwerken in de waterketen, de RWZI’s te laten samenwerken, zo mogelijk te laten fuseren of integreren met de riolering van de gemeenten.

In Amsterdam, binnen het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (en bij de gemeente Muiden) is dat al het geval met Waternet.

Tijdens het overleg werd ook al wel duidelijk dat de beoogde samenwerking in veel waterschappen geen eenvoudige zaak is, dat het enthousiasme van de zijde van de gemeenten, gemeenteraden, wethouders en ambtenaren (!!) niet zo groot is.

Beide partijen nemen een afwachtende houding in, waardoor het risico toeneemt dat de beoogde besparingen niet worden gehaald.

Niettemin toch wel een belangrijk streven, en noodzakelijk willen we een (verdere) lastenverzwaring van onze ingezetenen, bedrijven en ongebouwd voorkomen, aldus

Wim Zwanenburg, fractievoorzitter van de CDA Waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht.

De staatssecretaris houdt bij dit dossier de vinger aan de pols, maar vindt het een zaak van gemeenten en waterschappen. Zij moeten elkaar hierop aanspreken. Hij merkt op dat de afspraken in het Bestuursakkoord nog maar twee maanden oud zijn en dat het proces de tijd moet krijgen om op gang te komen. Zelf heeft hij de indruk dat er al veel discussie is hierover tussen gemeenten en waterschappen.

Klik hier voor het Nationaal Bestuursakkoord Water.....