08 september 2011

Het standpunt van de CDA Tweede Kamerfractie over de waterschappen

Ook de waterschappen ontkomen niet aan bezuinigingen als gevolg van de financiële en economische crisis. Wat het CDA betreft kan er worden bezuinigd door: efficiencymaatregelen, vermindering van het aantal waterschappen, aanpassing van het waterschapsbestuur en een andere manier van waterschapsverkiezingen.

Bezuinigen moeten plaats hebben binnen randvoorwaarden, waarbij voor het CDA staan twee uitgangspunten centraal staan:

1.De veiligheid van Nederland (bescherming tegen water) mag nooit in gevaar komen. Om er zeker van te zijn dat er bij de waterschappen voldoende geld binnenkomt om hun taken uit te kunnen voeren moet de waterschapsheffing blijven bestaan. Dit geld mag alleen voor waterbeheer worden gebruikt, niet voor andere zaken.

2.Waterschappen zijn en blijven een aparte bestuurlijke organisatie binnen onze democratische rechtsstaat.