09 juli 2009

'Meer aandacht voor metropoolregio Amsterdam in Nationaal Waterplan'

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht bepleit meer aandacht voor de metropoolregio Amsterdam in een reactie op het ontwerp Nationaal Waterplan aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat.

In de beleidsstudie 'Nederland in zicht', dat tegelijkertijd met het Nationaal Waterplan is ontwikkeld, staat de regio nog wel als een van de drie gebieden met een belangrijke wateropgave, maar in het ontwerpplan is de regio niet als zodanig erkend.

Amsterdam en omgeving ligt op een knooppunt van watersystemen: het IJmeer, Amsterdam-Rijnkanaal, Noordzeekanaal en het boezemsysteem Amstel en Vecht. Het waterschap wil graag dat de inwoners droge voeten kunnen blijven houden bij een eventuele klimaatverandering. Ook de provincie Noord-Holland onderschrijft het belang van een klimaatbestendige metropoolregio in een reactie op het Nationaal waterplan. De metropoolregio is weliswaar aan beide uiteinden beschermd door sluizen bij IJmuiden (tegen overstromingen vanuit zee) en door de Lekdijk (tegen overstromingen vanuit de rivier) maar verwacht wordt dat er ook meer water vanuit de boezems zal komen.

Het beschermingsniveau voor de gebieden aan weerszijden van ‘t IJ en het Noordzeekanaal moet wellicht omhoog van de huidige 1 op 1250 (behorende bij dijkkring 44) naar 1 op 10.000 die hoort bij primaire dijkkringen als de aangrenzende dijkkringen 13 en 14. Dit stelt het waterschap voor in de brief aan Huizinga.

Zout

Verdere problemen zijn de oprukkende zouttong in het Noordzeekanaal, de zoute kwel die omhoog komt en de doorvoer van zoet water naar West-Nederland. Ook is de capaciteit van de boezem op sommige plaatsen beperkt, wat het waterbergende vermogen van de regio beperkt.

Gebiedsprogramma

Het waterschap pleit er daarom voor dat Amsterdam en omgeving in het plan wordt aangemerkt als gebied met een belangrijke wateropgave, zoals ook het IJsselmeer en de zuid-westelijke Delta zijn. Ook vindt het waterschap dat de regio moet worden ondergebracht in een gebiedsprogramma van het Deltaprogramma.