15 december 2011

Nota ‘Recreatief medegebruik, landschap en cultuurhistorie’ vastgesteld

De CDA waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht is van mening dat “Recreatie”  geen kerntaak is van het waterschap, maar recreatie op en aan het water is voor veel mensen van groot belang. Daarom is het een goede zaak als het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de uitvoeringsorganisatie Waternet recreatie zoveel mogelijk faciliteren. In de recreatie op en aan het water komt de beleving tot uiting en daarmee kan het werk van het waterschap ook goed zichtbaar worden.

Onder het motto: ‘Water is ook om van te genieten!’ investeert het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de komende jaren actief in nieuwe mogelijkheden voor recreatie op en om het water. Bovendien blijft het waterschap bouwen aan het in stand houden en verbeteren van het landschap en objecten met cultuurhistorische waarde.

Op 15 december 2011 stelde het Algemeen Bestuur van het waterschap de nota ‘Recreatief medegebruik, landschap en cultuurhistorie’ vast. Met dit beleid legt het waterschap zich vast om bij de uitvoering van zijn kernactiviteiten – werken aan schoon, voldoende en veilig  water – ook steeds alert te zijn op kansen om de recreatieve functie en de cultuurhistorie in het landschap te versterken. Dit beleid wordt door het CDA ondersteund. Naast het versterken van de recreatieve en/of cultuurhistorische waarde bij eigen bouw- en onderhoudsprojecten opereert het waterschap vaak in nauwe samenwerking met andere partijen, door mee te werken en/of te betalen aan initiatieven van derden. In de nota staan de criteria die het waterschap hanteert om de initiatieven te beoordelen. Het waterschap heeft daarvan een weliswaar klein,  maar stabiel budget beschikbaar om daarin te participeren. Het CDA hecht ook waarde aan contacten met bedrijven uit de recreatieve sector om de kansen voor recreatie op en aan het water ten volle te benutten.

Zie de Nota Recreatief medegebruik, landschap en cultuurhistorie

Zie de Inspraaknota Recreatief medegebruik, landschap en cultuurhistorie