26 oktober 2011

Oproep Wim Zwanenburg aan CDA gemeenteraadsfracties in het Amstel,Gooi en Vecht gebied.

De CDA waterschapsfractie Amstel, Gooi en Vecht heeft bij de bespreking van de Bestuursrapportage AGV in de commissievergadering van het waterschap gepleit voor een nog actievere houding van het Dagelijks Bestuur van het waterschap AGV in het kader van bestuurlijk overleg water (BOWA) met gemeenten over samenwerking in de waterketen. Het stelt daarbij blij te zijn met een motie de CDA gemeenteraadsfractie Bussum die deze fractie indient bij de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van Bussum op 8 november.

Klik hier voor de tekst van de motie van van het CDA Bussum.

Begin 2011 is het Bestuursakkoord Water getekend tussen de regering en de watersector (VEWIN, VNG (gemeenten), Unie van Waterschappen, en IPO (provincies). In het betreffende bestuursakkoord werden afspraken gemaakt over integratie van taken in de waterketen tussen gemeenten en waterschap. Bij intensieve samenwerking in de waterketen is 10% besparing in 2020 voor de Nederlandse watersector haalbaar. Daarvan profiteren zowel de gemeenten als het waterschap.

Synergie in de waterketen

De CDA-fractie in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht is ook erg ingenomen met het Meerjarenplan Waternet 2012-2016, die als bijlage is meekwam bij de Begroting AGV 2012. Waternet is de uitvoerende organisatie van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam. Fractievoorzitter Wim Zwanenburg: “Dit rapport kijkt niet alleen vooruit, maar bevat ook een verantwoording over de afgelopen jaren en de behaalde synergie bij samenwerking in de waterketen. Dat geeft vertrouwen bij de ingezetenen en is precies de transparantie die nodig is. De fractie vindt dit plan publicitair interessant en vraagt zich af of dit document niet meer gebruikt kan worden als bijdrage voor de samenwerking met bijvoorbeeld gemeenten”. AGV heeft een mandaat verleend aan Waternet voor de uitvoering van waterschapstaken. De dijkgraaf, voorzitter van het algemeen bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, is voor het waterschap lid van het bestuur van de Stichting Waternet.

Klik hier voor het Meerjarenplan Waternet 2012-2016

Klik hier voor een bericht van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht over samenwerking tussen waterschap en gemeenten over een efficiënte afvalwaterketen.

Klik hier voor het Nationaal Bestuursakkoord Water.....