24 mei 2012

Polderen helpt (in de Bethunepolder)

Op 23 mei werd een informatieavond over het Ontwerp watergebiedsplan Bethunepolder georganiseerd. Tijdens de Commissievergadering van het waterschap op 25 april stemde de CDA-waterschapsfractie al in met het in de inspraak brengen van het Ontwerp watergebiedsplan. Voor de inloopavond bleek veel belangstelling en ook van de CDA waterschapsfractie AGV waren meerdere leden aanwezig. Daarbij ontmoetten zij ook Bart Krol, vanuit het CDA gedeputeerde van de provincie Utrecht met de portefeuille Ruimtelijke Ontwikkeling en Landelijk Gebied.

Voorontwerp >>> definitief Ontwerp >>> Vaststelling watergebiedsplan, inclusief peilbesluit.

Voor de Bethunepolder moet een watergebiedsplan (peilbesluit, waterinrichtingsplan en natschadeloket) worden vastgesteld omdat deze polder nog geen peilbesluit heeft. Daarnaast is de afgelopen jaren onder regie van de provincie Utrecht en in samenwerking met hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht, gemeente Stichtse Vecht, gemeente Amsterdam, Staatsbosbeheer, Landinrichtingscommissie Noorderpark en twee bewonersverenigingen (BBB en BTOM) een ontwerp voor de herinrichting Bethunepolder ontwikkeld. Op 24 maart 2011 is de Verklaring herinrichting Bethunepolder ondertekend. Met het nemen van het peilbesluit geeft het waterschap invulling aan een van zijn belangrijke wettelijke taken en kunnen de functie wijzigingen ten gevolge van ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied worden gefaciliteerd. Staatsbosbeheer en Waternet (namens het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam) zijn de twee beheerders van de Bethunepolder.

Met het herinrichtingsplan wordt onder regie van de provincie Utrecht aangegeven dat door het verhogen van het waterpeil de verdroging van natuur in en rond de polder (in de Natura2000 gebieden) wordt verminderd. Bovendien geeft het plan aan dat er extra natuur wordt aangelegd in het gebied. Voor verdrogingsbestrijding rondom de Bethunepolder is de opgave om de hoeveelheid kwel in de diepgelegen Bethunepolder met 10% terug te dringen. De peilverhogingen moeten er toe leiden dat in directe omgeving minder wegzijging naar de Bethunepolder plaatsvindt.

Randvoorwaarden zijn dat er voldoende en kwalitatief goed waterbeschikbaar blijft om jaarlijks tenminste 25 miljoen m3 drinkwater voor de gemeente Amsterdam te produceren en dat grondwateroverlast bij bebouwing en percelen in particulier eigendom wordt beperkt. Daarnaast zijn er ook natuurdoelen binnen de polder: het realiseren van Natura-2000-doelen, een robuuste ecologische verbindingszone en een (Provinciale) Ecologische Hoofd Structuur (PEHS) en worden ook opgaven, zoals het convenant bestrijdingsmiddelen en de recreatieve routes in de polder uitgewerkt. Natura-2000 is een netwerk van beschermde natuurgebieden in de Europese unie. Deze gebieden zijn aangewezen omdat ze van internationaal belang zijn, bijvoorbeeld als overwinteringsplaats voor vogels.

Over de herinrichting van de Bethunepolder zijn de betrokken partijen (provincie, bewoners, waterschap) het bepaald niet altijd eens geweest. In 2008 liepen de emoties hoog op. Er is toen in het Algemeen Bestuur van het waterschap een motie aangenomen waardoor het watergebiedsplan op dat moment wel werd vastgesteld, maar feitelijk werd aangestuurd op een afkeuring door de provincie binnen de periode van een half jaar. Daardoor kregen de bewoners de tijd hun eigen plan te presenteren. Deze tijdsdruk heeft geresulteerd in een nieuw ontwerp watergebiedsplan Bethunepolder. Daarbij werd ingezet op een persoonlijke en laagdrempelige communicatie. Na veel keukengesprekken, gesprekken met de betrokken agrariërs en de bewonersvereniging is het herinrichtingsplan verder ontwikkeld wat in volle tevredenheid van bewoners, grondgebruikers, provincie, gemeente en waterschap gedragen wordt.

Er is jaren gesproken over dit plan, mede omdat de bewoners van de Bethunepolder schade aan hun huizen en ondernemingen vrezen wanneer het waterpeil hoger wordt. In de verklaring van 24 maart 2011  is vastgelegd dat het waterschap AGV natschade als gevolg van verhoging van het waterpeil zoveel mogelijk probeert te voorkomen. Mocht er toch natschade ontstaan, dan zal de schade door het waterschap AGV worden gecompenseerd. Er zijn vooraf afspraken gemaakt en er is geld gereserveerd, zodat de grond- en huiseigenaren weten waar zij aan toe zijn.

Het CDA is blij dat er ook nog twee boerenbedrijven in de polder actief blijven. De twee boeren zullen naast hun eigen werk, ook een deel van het natuurbeheer gaan uitvoeren. In het definitief ontwerp staat wat precies op welke plek zal komen. Onder andere dus waar de stuwen en de nieuwe dammen komen, waar grond wordt afgeplagd en waar de sloten worden aangepast voor de nieuwe waterhuishouding. De stuurgroep heeft het definitief ontwerp goedgekeurd. Het watergebiedsplan is de inspraak ingegaan. De provincie Utrecht wil eind 2012 starten met de uitvoering van de herinrichting Bethunepolder. De planning van besluitvorming over het watergebiedsplan is hierop afgestemd.

De opgaven worden in samenhang aangepakt door peilverhogingen in de hele Bethunepolder en het instellen van natuurgerichte peilregimes in de natuurvakken. Daarvoor moet ook het systeem van hoofdwatergangen worden aangepast. Doordat in een relatief klein gebied meerdere belangen voorkomen, zijn meerdere en kleinere peilgebieden (met grote peilverschillen) onvermijdelijk. Binnen de mogelijkheden zijn alle functies gefaciliteerd. Na herinrichting zullen de peilen optimaler zijn voor natuur. Waar agrarisch grondgebruik of bebouwing onevenredig nadeel ondervindt, worden meer gerichte en compenserende maatregelen genomen.

CDA-duolid van de waterschapsfractie Nico de Jong: “In het verleden is dit plan een strijd geweest. De CDA-fractie heeft lof voor de uitkomsten van het proces en de inhoud van het plan. Indien er bedenking zijn ten aanzien van dit Ontwerpplan, dan kunnen die in de uiteindelijke besluitvorming over dit ontwerp nog worden meegenomen. Op dit moment kunnen wij instemmen met de vrijgave voor de inspraak”.

Zie agendapunt 7 op de Commissievergadering van 25 april 2012.

Zie ook de website van Waternet over de Bethunepolder.

Nieuwsbrief 2011 Bethunepolder

Over Gedeputeerde Bart Krol (CDA) van de provincie Utrecht.

Natura-2000-gebied De Oostelijke Vechtplassen.

Ontwerpbesluiten Bethunepolder, 8 februari 2012, natuurbeschermingsvergunning, artikel 19d Natuurbeschermingswet 1998 Bethunepolder.

Wederzijds vertrouwen in ontwerp herinrichting Bethunepolder, 28 februari 2011.

Over Natura-2000.

Over de beheerplannen Oostelijke Vechtplassen en Naardermeer.

Presentatie over de landelijke stikstofproblematiek.

Presentatie over de Utrechtse stikstofproblematiek.