06 juli 2012

Positief jaarresultaat AGV 2011 en gematigde tariefsontwikkeling komende jaren

Het Algemeen Bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in de AB-vergadering van 5 juli 2012, na een intensieve behandeling in meerdere voorafgaande commissievergaderingen het AGV Jaarverslag 2011, de 4-maands-bestuursrapportage (over de maanden januari tot en met september 2012) en de Meerjarenbegroting (MJB) 2013-2017 voor het waterschap vastgesteld.

De CDA-waterschapsfractie AGV heeft met overtuiging en tevredenheid met deze documenten en met het beleid ingestemd. CDA-fractievoorzitter Zwanenburg: “De productie, de investeringen en de zuiveringsprestaties en de veiligheid van de dijken zijn bij AGV op orde en de ontwikkeling van de waterschapslasten was in 2011 acceptabel. In de jaarstukken wordt prima verantwoord wat de doelstellingen en de beoogde effecten van de verschillende programmaonderdelen van het waterschappen waren (veiligheid, schoon en voldoende water e.d.) en wat er daadwerkelijk gerealiseerd is. Al met al is 2011 een goed jaar geweest voor het waterschap. De prognose voor 2012 laat op grond van de ontwikkeling in de eerste vier maanden een zelfde beeld zien”.

Het waterschap AGV kon 2011 met een positief resultaat € 3,- miljoen afsluiten. De totale exploitatielasten van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht bedroegen in 2012 € 148,5 miljoen, waarvan € 78,4 miljoen voor het Zuiveringsbeheer en € 70,1 miljoen voor het Watersysteembeheer. Op de taakuitoefening Zuiveringsbeheer  werd een positief resultaat behaald € 126.441,- en op het taakuitoefening Watersysteembeheer een positief resultaat € 2.892.897,-. Een ander betekende dat ook een extra dotatie kon worden gedaan aan de bestemmingsreserve ‘te dekken exploitatiesaldo’, waarmee de overigens (nog steeds slechte) vermogenspositie van het waterschap kon worden verbeterd. Met de extra toevoeging aan de reserves wordt versneld ingelopen op het schema van het wegwerken van de negatieve vermogenspositie. Het positieve resultaat is opmerkelijk omdat ook het waterschap AGV een behoorlijke bijdrage levert aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Met het HWBP wordt de overstromingskans van primaire keringen per dijkring (van dijken van de grote rivieren en meren en zeeweringen) verminderd.

De waterschappen lieten in november 2009 in hun ‟Storm-brief‟ een weten een bedrag van € 100 miljoen per jaar te kunnen besparen indien gelijktijdig de (afval)waterketen gesloten kan worden (door samenwerking tussen de rioolwaterzuiveringsinstallaties van de waterschappen en de riolering van de gemeenten) en indien door de waterschappen grotere samenwerkingsverbanden gerealiseerd zouden kunnen worden (opschalen). De opbrengst van deze ‘besparing’ zou ook kunnen worden ingezet als bijdrage aan de noodzakelijke uitgaven van het Rijk aan het HWBP, waarmee het Rijk taken en financiering (deels) aan de waterschappen kunnen overdragen. Voor 2011 was hier aanvankelijk nog niet in voorzien.

Het kabinet Rutte nam in het regeerakkoord een spoedwet op, die de overdracht van taken en financiering van het HWBP en de muskusrattenbeheersing van Rijk en provincie naar de waterschappen regelt en waarmee de waterschappen direct in 2011 een besparing op de rijksbegroting van € 100 miljoen moesten bekostigen (muskusrattenbeheersing € 19 miljoen en HWBP € 81 miljoen). Daarnaast werd voorzien dat de bijdrage van de waterschappen in het HWBP vanaf 2014 met structureel € 50 miljoen per jaar en vanaf 2015 nog eens met € 50 miljoen per jaar toenemen. Deze lasten worden over alle waterschappen verdeeld, met een eigen bijdrage van 10% per project per waterschap. De bijdrage van AGV is bepaald op € 7,1 miljoen.

AGV heeft t.o.v. andere waterschappen een nadeel van een beperkte ‘terugverdiencapaciteit’ in de (afval)waterketen, omdat in de gemeenten Amsterdam en Muiden, al reeds wordt samengewerkt tussen de gemeente en Waternet als organisatie van het rioolbeheer. Nog te behalen synergie- en efficiencyvoordelen kunnen dus in het werkgebied van AGV niet meer over alle gemeenten behaald worden, want ze zijn in genoemde gemeenten al voor het grootste deel gerealiseerd.

Gematigde tariefsontwikkeling in de komende jaren
De Meerjarenbegroting 2013-2017 (MJB) is een financiële vertaling van de meerjaren doelstellingen met betrekking tot de primaire taken van AGV, die zijn verwoord in het Waterbeheerplan AGV 2010-2015 (afgekort WBP) en het „Beleidsprogramma Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2009-2013‟. Vooruitlopend op de te zijner tijd vast te stellen jaarbegroting 2013, wordt in de MJB inzicht verschaft in belangrijke actuele en toekomstige budgettaire ontwikkelingen en een prognose van het effect hiervan op de tarieven voor de komende jaren. De totale exploitatiekosten lopen volgens MJB op van €163 miljoen in 2013 naar €174 miljoen in 2017. De waterschappen dekken de kosten uit de opbrengsten van de financieringsbronnen Zuiveringsheffing en de Watersysteemheffing. De begroting voor het aankomend begrotingsjaar 2013 wordt te zijner tijd opgesteld op het prijsniveau van 2013, dus inclusief inflatie. In de MJB is om die reden geen inflatie verwerkt, waardoor de afgegeven tariefsprognoses hiervoor nog gecorrigeerd moeten worden. De prognose voor het tarief Zuiveringsheffing/verontreinigingsheffing komt uit op een gelijkblijvend tarief de komende jaren, na eerst een daling met 0,4% (van € 54,48 naar € 54,24) in 2013. De prognose van de watersysteemheffing komt uit op een stijging van 3,9% per jaar. Dit is 0,4% lager dan de eerder vastgestelde 4,3%. Het stijgingspercentage is een gemiddelde; de tariefmutatie is niet voor elke categorie gelijk.

Zwanenburg: “Het gewogen gemiddelde van de tariefsprognose voor beide heffingen komt voor 2013 uit op 1,9% en de jaren daarna op 2,1% per jaar. Daarmee blijft bij AGV de tariefstijging zeer beperkt tegenover veel andere waterschappen. Vanwege het toenemend aantal taken en bijv. het HWBP is een tariefstijging boven de inflatieontwikkeling echter niet te voorkomen. Het CDA is verder van mening dat een hogere inflatie niet per definitie tot een hoger uitgavenniveau van de waterschappen en ook niet van AGV hoeft te leiden. Het mag geen automatisme zijn en zou moeten leiden tot een extra inspanning om de kosten te verlagen”.

Zie hier de inbreng van de CDA-waterschapsfractie AGV in de commissievergaderingen over de Jaarstukken en de MJB.

Zie hier de kerngegevens van AGV over 2011.

Zie hier enkele kernpagina's uit de Jaarstukken 2011 van AGV (genomen besluiten en beleid).

Zie hier de complete agenda en documenten van de AB-vergadering van waterschap AGV van 4 juli 2012