29 december 2010

'Rapport Schulz komt niet overeen met Europese en Nederlandse afspraken’. 'Schade niet te herleiden op waterpeil.’

Het rapport van prof. Schultz en de toelichting van het Dagelijks Bestuur staan op de agenda van de commissievergadering van 19 januari 2011 van het Algemeen Bestuur van Waterschap AGV. In het voorjaar van 2011 zal de startnotitie ‘peilbesluit Horstermeerpolder’ op de agenda staan van de Algemene Bestuursvergadering van het waterschap.

Gerard Korrel (1952) is portefeuillehouder in het waterschap Amstel, Gooi en Vecht voor de Horstermeer als lid van het Dagelijks Bestuur namens het Christen Democratisch Appèl (CDA). Hij heeft een melkveehouderijbedrijf in Ouderkerk aan de Amstel.

Rapport in strijd met gangbare afspraken
Gerard Korrel: ‘Wij waarderen het initiatief van prof. Schultz om – voor de bewoners – een rapport te maken over het waterbeheer. Het rapport heeft sinds begin 2010 een aantal versies gekend. Het overleg tussen prof. Schultz en deskundigen van onder meer Waternet, de uitvoerende organisatie van het waterschap, hebben ertoe bijgedragen dat de beschrijving van het waterbeheer in het definitieve rapport inhoudelijk verbeterd is. Helaas zien wij het landelijke en provinciale beleid voor de aanpak van wateroverlast, verdroging en waterkwaliteit onvoldoende in het rapport terug. De aanpak van die problemen krijgt in het rapport een uitleg die niet overeenkomt met de in Nederland en Europa gangbare afspraken.’

Klachtmelding schadegevallen bewonersvereniging Horstermeerpolder
 In juli 2010 heeft het Algemeen Bestuur een brief ontvangen over schadegevallen aan gebouwen en beschoeiingen. Deze schade zou mogelijk ontstaan zijn door vernatting. Het Dagelijks Bestuur heeft vervolgens een extern ingenieursbureau opdracht gegeven deze klachten, die verwoord werden in een bouwkundig rapport, te onderzoeken. Daarbij is niet aangetoond dat de vermelde schade aan de gebouwen veroorzaakt wordt door in het bouwkundig rapport genoemde oorzaken.

Ook kan een droge zomer, in combinatie met fundering die in een kleihoudende ondergrond is aangelegd, aanleiding geven tot scheurvorming. Het Dagelijks Bestuur heeft op basis van de bevindingen van het externe ingenieursbureau besloten geen vervolgonderzoek te doen.

Startnotitie peilbesluit Horstermeerpolder
In het voorjaar van 2011 zal de startnotitie ‘peilbesluit Horstermeerpolder’ op de agenda staan van de Algemene Bestuursvergadering. Gerard Korrel: ‘Het peilbesluit zal gericht zijn op het vastleggen van de huidige situatie. Het bestuurlijk overleg over de Horstermeerpolder, waaraan ook de bewonersvereniging deelneemt, zal bij de voorbereiding van het peilbesluit betrokken worden.’