03 mei 2012

Regionaal, is ook internationaal samenwerken

Waterschappen werken natuurlijk allereerst regionaal en gebiedsgericht, maar in de waterschappen zit veel kennis over waterbeheer (kwantiteit en kwaliteit). Bovendien moeten waterschappen niet steeds zelf het wiel (of het scheprad) opnieuw willen uitvinden, maar kunnen ze beter samenwerken! Ook grensoverschrijdend. Wereldwijd zien steeds meer overheidsorganisaties het belang van grensoverschrijdend samenwerken op regionaal niveau. Voor het unieke Nederlandse waterschapsmodel, waardoor Nederland de veiligste delta van de wereld is, bestaat internationaal veel belangstelling en waardering.

Onlangs verscheen een tweetal publicaties: Nederlandse waterschappen in het buitenland 2011, een inventarisatie van internationale activiteiten van waterschappen, en Crossing Borders: handboek over grensoverschrijdend samenwerken. Kortom: we moeten ons niet achter de dijken terugtrekken. En het is ook een goede zaak dat de Nederlandse expertise wordt ingezet in ontwikkelingssamenwerking.

Europese Kader Richtlijn Water

Water houdt niet op bij de grens. Grensoverschrijdende samenwerking, volgend uit de Europese Kader Richtlijn Water, is een dagelijkse taak voor de in de grensgebieden gelegen waterschappen, evenals het opereren in internationale stroomgebieden. Het gebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht grenst niet aan het buitenland, maar de EKRW is ook normgevend voor de wateren in de gebieden van AGV. Het waterschap spant zich in om aan de hogere normen van een betere waterkwaliteit te voldoen. In het Waterbeheerplan van AGV staat wat het waterschap gaat doen om de afspraken van de KRW te halen. Een van de inspanningen is bijvoorbeeld het saneren van de Vecht.

Wereld Waternet

De stichting Wereld Waternet is in 2007 opgericht op initiatief van waterschap Amstel Gooi en Vecht (AGV) en Waternet. De expertise van beide organisaties wordt door Wereld Waternet ingezet voor het verbeteren van de prestaties van waterorganisaties in ontwikkelingslanden. Schoon drinkwater. Een betrouwbare riolering. In Nederland heel gewoon, maar circa 780 miljoen mensen leven zonder schoon drinkwater. Zeker 2,5 miljard mensen moeten het doen zonder goede sanitaire voorzieningen. Voor deze problemen met drinkwater en afvalwater zoekt Wereld Waternet integrale oplossingen. De gemeente Amsterdam en het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht financieren de programma's van Wereld Waternet. Ongeveer 1% van de werknemers van Waternet wordt jaarlijks in projecten ingezet. Dijkgraaf Johan de Bondt heeft namens het waterschap zitting in het DB van de Stichting Wereld Waternet. Het beleid van Wereld Waternet werd in 2011 aan het AB van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht voorgelegd, en daarbij ook door de CDA-waterschapsfractie ondersteund.

Zie ook voor internationale samenwerking de website van het Netherlands Water Partnership (NWP), een publiek-private netwerkorganisatie die optreedt als onafhankelijk coördinatie- en informatiepunt voor de Nederlandse watersector.