27 januari 2012

Samenwerking bij inkoop door overheid ook bij waterschap van belang, "Value for taxpayers"

In de AB-vergadering van 24 november 2011 drong de CDA-fractie aan op samenwerking bij de inkoop van producten en diensten door de uitvoerende organisatie van het waterschap, Waternet.

"In het laatste nummer van het tijdschrift Waterschap wordt de loftrompet gestoken over het professionaliseren van de inkoop en het aanbesteden bij de waterschappen, en wordt verhaald dat dit wordt ondersteund door een expertisecentrum. Werken AGV en Waternet daar ook mee samen?" vroeg fractievoorzitter Wim Zwanenburg.

"Wordt er wel voldoende samengewerkt bij inkoop met andere waterschappen, via de Unie van Waterschappen, en in samenwerking met Rijkswaterstaat? Ons bereiken signalen dat de belangstelling daarvoor verflauwd is en dat onvoldoende zou worden samenwerkt. Weliswaar wordt ook in het meerjarenplan Waternet 2012-2016 voor een besparing van bijna € 1,5 mln. per jaar ingezet op verbeteren van het inkoopmanagement, maar wij brengen dit punt graag nog eens onder de aandacht van het DB en daarmee ook aan de directie van Waternet".

Het DB deed de toezegging de samenwerking bij inkoop en aanbestedingen na te gaan. Eind januari kwam het DB van het waterschap met een uitvoerige antwoordmemo. "Waternet/AGV is als vooraanstaand waterbedrijf nauw betrokken op allerlei ontwikkelingen en samenwerkingsverbanden in de Watersector. Ook op inkoopgebied.

"Het Expertisecentrum waarop wordt gedoeld in de vraagstelling is PIANOo (Professioneel en Innovatief Aanbesteden, Netwerk voor Overheidsopdrachtgevers). PIANOo heeft als taak het inkopen en
aanbesteden bij alle overheden te professionaliseren. Met oog voor rechtmatigheid én doelmatigheid. Waternet is op vele manieren actief in de activiteiten van PIANOo. PIANOo als taak het inkopen en
aanbesteden bij alle overheden te professionaliseren. Met oog voor rechtmatigheid én doelmatigheid. Professionele inkoop draagt bij aan het beleid van de organisatie en biedt value for tax payers’ money.
PIANOo brengt experts op inkoop- en aanbestedingsgebied bij elkaar, bundelt kennis en ervaring en geeft advies en praktische tips".

"Verder werkt Waternet (ook) nauw samen met Concerninkoop van de gemeente Amsterdam en koopt in dat verband met de gemeente en gemeentelijke diensten gezamenlijk diensten en leveringen op voornamelijk facilitair, inhuur en ICT. Dit heeft Waternet de afgelopen jaren veel inkoopvoordeel opgeleverd. Zowel in Euro’s als in kwalitatief betere contracten".

Zie hier de volledige Memo met het antwoord van het DB over de samenwerking bij inkoop