08 februari 2012

Schaatsen in Amsterdam, met dank aan waterschap

Het is fantastisch dat er ook in Amsterdam weer op de grachten geschaatst kan worden. Dat is de laatste tientallen jaren niet vaak meer gebeurd. De tijd dat ik zelf in Amsterdam-Centrum woonde (1980-1987) lukte het nooit.

Schaatsen op de Amsterdamse grachten, het gaat niet vanzelf. De scheepvaart wordt stilgezet, zodra het hard gaat vriezen en de vooruitzichten spreken van een langere vorstperiode. En ook het water in de grachten wordt stilgezet. Want dat water staat anders zelden stil.

Ten eerste: water uit de Amstel gaat via de grachten naar het Noordzeekanaal.

Ten tweede: als het spuien door de spuisluizen in IJmuiden stopt - en dat gebeurt elke dag - dan ontstaat er een soort getij op het Noordzeekanaal. Het waterpeil kan daardoor ongeveer tien centimeter variëren en de stroomrichting verandert. Dat lijkt een beetje op vroeger, vóór 1872, toen de grachten nog in een open verbinding stonden met de Zuiderzee. De Oranjesluizen maakten maakten daaraan een einde.

Ten derde, het belangrijkste: het water in de grachten wordt twee tot vier keer per week 's nachts ververst, gespoeld met water uit het IJmeer. Dat doet Waternet in opdracht van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) om het water voldoende fris en zuurstofrijk te houden. In zo'n nacht ververst Waternet 225.000 kubieke meter water, 800 kubieke meter per minuut. Het komt aan de oostkant het grachtenstelsel binnen en gaat er in Oud-West weer uit.

Maar als het hard gaat vriezen, dan stopt Waternet met spoelen en zet het de sluizen dicht. Want water dat aan de onderkant langs het ijs stroomt, dat is slecht voor de ijsvorming. Het waterschap levert graag een bijdrage aan de 'oud-Hollandse' ijspret.

In 2010 werd door het bestuur van het Waterschap AGV de verbeterde IJsnota vastgesteld. De IJsnota werd afgestemd met onder andere de beroepsvaart, ijsclubs en de Koninklijke Nederlandse Schaatsers Bond (KNSB). De nota is van toepassing op het hele beheergebied van het waterschap, behalve voor Amsterdam, waarvoor een aparte ijsnota geldt.

Veel zaken op het gebied van waterbeheer worden door velen als vanzelfsprekend ervaren. Zo is het echter niet. In ons waterlandje moet er op het gebied van waterbeheer toch wel een en ander geregeld worden. Het aardige is dat we daar af en toe ook nog behoorlijk plezier aan kunnen beleven. In het bestuur van het waterschap vinden we dat water er ook is om van te genieten en daarom faciliteren we graag het schaatsplezier.

Zie het laatste bericht van AGV: "Gemalen stilgelegd, ijsnota van kracht"

Gemalen en scheepvaartverkeer stilgelegd voor ijsvorming

Vaarverbod uitgebreid: Smal Weesp, Gaasp, Weespertrekvaart, deel Vecht dicht

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in overleg met de Ankeveense ijsclub het schot bij de molen door Waternet laten vervangen door een bedienbare schaatsstuw

Voor bovenstaande tekst heb ik, Wim Zwanenburg, dankbaar gebruik gemaakt van een tekst uit het boekje Amsterdamse Wintergezichten, voor dat deel geschreven door Johan de Bondt, dijkgraaf van het waterschap AGV.

De Youtube-videofilm komt van de site Amsterdam Centraal, een onafhankelijke opinie en discussiesite over Amsterdam, en is gemaakt door Peter Eijking.