04 juli 2012

Tweede Kamer wil uitstel waterschapsverkiezingen

In november 2014 komen er, als het aan de vaste commissie Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer ligt, nieuwe verkiezingen voor het waterschap. Het mandaat van de huidige bestuurders wordt met twee jaar verlengd.

Hoe de verkiezingen er precies uit gaan zien, mag een volgend kabinet bepalen. Dat is de uitkomst van het wetgevingsoverleg in de Tweede Kamer van maandag 2 juli. Morgen stemt de Tweede Kamer over het voorstel en daarna gaat het naar de Eerste Kamer.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu gaf in het overleg aan dat hij twee jaar uitstel relatief lang vindt. “In eerste instantie had ik aangegeven dat een half jaar uitstel wellicht adequaat zou zijn. De Tweede Kamer had daarover een andere opvatting. Ik heb niet anders kunnen doen dan de termijn van een half jaar te verlengen naar twee jaar. ”

Motie verscherpt toezicht waterschapstarieven
Tijdens het overleg diende Gerard Schouw van D66 een motie in over verscherpt toezicht op de bezuinigingsopdracht en de efficiencyslag van de waterschappen. Hij wil met de motie zeker stellen dat de 181 miljoen euro die de waterschappen moeten bijdragen aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma niet worden afgewenteld op de burger. Het verscherpt toezicht is, volgens Schouw nodig, omdat de kiezer nu voor twee jaar buitenspel is gezet.

Bron: WaterForum Online 4 juli 2012