21 oktober 2010

Vaststelling Nota Peilbeheer betekent dat functie wordt gefaciliteerd

Het Algemeen Bestuur van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft op 14 oktober 2010 de Nota Peilbeheer vastgesteld. Deze nota geeft meer dan voorheen inzicht in het afwegingsproces om tot een goed peilbesluit te komen.

Een peilbesluit is een besluit waarbij het oppervlaktewaterpeil voor een gebied wordt vastgelegd. De nota is bedoeld om inzicht te geven hoe zo'n peil tot stand komt. Dat kan soms een complex afwegingsproces zijn, want naast bijvoorbeeld agrarische en natuurfuncties kennen we nog meer functies in het gebied. Vooral als meerdere functies in een klein gebied voorkomen is het afwegingsproces om tot een bepaald peil te komen lastig. Dat inzicht (het afwegingskader) staat ten dienste van zowel medewerker van het waterschap als belanghebbende in het gebied. Voor de medewerker waar die zich aan moet houden en voor belanghebbende om te weten waar die aan toe is.

Instellen peil

Als een peil eenmaal is vastgesteld, dan zijn er nog verschillende mogelijkheden waarop zo’n peil in een jaar mag fluctueren. AGV en de uitvoerende organisatie Waternet kennen vaste peilen, maar bijvoorbeeld ook zomer- en winterpeilen, ofwel het peilregiem. Welk peilregiem wordt ingesteld is afhankelijk van de functie.

Handhaven peil

Is een peil eenmaal ingesteld volgens een bepaald regiem, dan wil het waterschap graag dat dat peil ook daadwerkelijk bestaat. In geval van wateroverlastsituaties of watertekort streven waterschap AGV en de uitvoerende organisatie Waternet ernaar om de overlast te minimaliseren. Bij de vaststelling van een peil houden AGV en Waternet daarmee rekening door goede afvoermogelijkheden of aanvoermogelijkheden in te bouwen. Is de oorzaak van wateroverlast of waterkort voorbij dan is het streven om zo snel mogelijk het vastgestelde peil weer te bereiken.

De Nota Peilbeheer is de uitwerking van bstaand beleid en omvat geen concrete besluiten. Op de vaststelling van de Nota Peilbeheer is dan ook geen beroep of bezwaar mogelijk, niet bij Gedeputeerde Staten en ook niet bij de Rechtbank. Bij de besluiten ter uitvoering van de Nota Peilbeheer, zoals peilbesluiten (onderdeel van watergebiedsplannen bij AGV), kan dit wel het geval zijn.

Toekomstige ontwikkelingen

Het afstemmen van het peilbeheer op toekomstige ontwikkelingen leidde in het AB overigens nog tot een forse discussie, waarbij de discussie zich concentreerde op een passage op pagina 60 van de Nota Peilbeheer.  Arjan van Rijn (fractie Ongebouwd/LTO) en Nico de Dood (CDA) gaven door middel van een Motie aan dat zij de termijn voor aanpassing van het peil, met het oog op toekomstige ontwikkelingen, zo kort mogelijk wilden laten zijn, zodanig dat de functie wordt gefaciliteerd. Naar aanleiding van de aangenomen motie werd de tekst in Nota Peilbeheer als volgt.

"Een peilbesluit geldt voor maximaal 15 jaar. In de Waterverordening Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht is opgenomen dat de aanvraag tot verlenging van het vigerende peilbesluit door het Algemeen Bestuur plaats moet vinden tijdens de looptijd van het vigerende peilbesluit. In gevallen waarbij binnen 5 jaar nadat het vigerende besluit is verlopen, toekomstige ontwikkelingen verwacht worden die grote invloed kunnen hebben op de peilkeuze, dient een aanvraag tot verlenging van het huidige peilbesluit te worden gedaan totdat de eindbestemming duidelijk is dan wel de keuze bestuurlijk is vastgesteld (binnen die 5 jaar verlenging). Het bestuur van AGV zal in de aanvraag tot verlenging aangeven op grond van welke toekomstige ontwikkelingen verlenging is aangevraagd. Bij de afweging van de aanvraag tot verlenging van een vigerend peilbesluit dient, voor zover mogelijk, rekening te zijn gehouden met de eventueel negatieve gevolgen voor belanghebbenden.

Een verlenging vragen we niet aan als bekend is dat binnen 5 jaar een functie niet wijzigt, dan komt er een nieuw peilbesluit volgens de normale frequentie van 10 jaar".

Nico de Dood: "Wij willen het uitstel van de aanpassing van een peilbesluit zo veel mogelijk beperken, omdat uitstel betekent dat de functie (onder meer agrarische bedrijfsvoering) onvoldoende wordt gefaciliteerd. Indien we met het oog op mogelijke toekomstige ontwikkelingen de aanpassing steeds uitstellen vergroot dat de onzekerheid van belanghebbenden en bemoeilijkt dat de bedrijfsvoering. Dat willen wij als CDA niet. Ik ben blij dat de motie, mede dankzij de inzet van onze CDA-fractie om de tegenstellingen binnen het AB te overbruggen, is aangenomen".

Meer informatie vindt u op de website van AGV, op de pagina Nota Peilbeheer.

Download de Nota Peilbeheer

Zie hier de aangenomen Motie n.a.v. de Nota Peilbeheer

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.