29 augustus 2014

Waterbergingen om wateroverlast te voorkomen

Bron: AGV

Om stroomafwaarts bij de Amstel boezem wateroverlast te voorkomen en extra capaciteit voor waterberging te creëren laat het waterschap Amstel, Gooi en Vecht zowel in de Noorderlegmeer- als de Zuiderlegmeerpolder nieuwe waterbergingen aanleggen. De waterbergingen liggen vlakbij Uithoorn.

Waterberging Noorderlegmeerpolder

De waterberging Noorderlegmeerpolder is deze zomer bijna gereed gekomen. Voor de waterberging is 45.000 m3 grond afgegraven en daarnaast is een watergang van 10 m breed dwars door het volkstuinencomplex gerealiseerd. De laaggelegen percelen kunnen bij hevige neerslag onder water lopen. Als er geen sprake is van wateroverlast, dan hebben de percelen een agrarische functie.

Gerard Korrel is namens het CDA lid van het dagelijks bestuur van het waterschap en hij heeft onder meer watergebiedsplannen Amstelland en De Venen in zijn portefeuille. Namens het waterschap is hij ook lid van de commissie ILG (Investeringen Landelijk Gebied). Hij is als bestuurder van het waterschap ook verantwoordelijk voor deze waterbergingen. Recent bracht hij een veldbezoek om de aanleg te beoordelen: ‘Dit is een mooi project waarbij er goede afspraken met de bewoners van het volkstuinencomplex zijn gemaakt en een mooi resultaat is gehaald.’ Dit werd beaamt door de de heer Loogman, eigenaar van het volkstuinencomplex: ‘Vanaf het eerste moment was het contact met Waternet (de uitvoerende organisatie van het waterschap) en het waterschap goed. We hebben goede afspraken gemaakt die ook zijn nagekomen’.

De waterberging heeft tevens tijdens de periode van de hevige regenval van eind juli en in augustus al gefunctioneerd!

Zie een foto van de Waterberging Noorderlegmeer en volgende foto van de Waterberging Noorderlegmeer.

Waterberging Zuiderlegmeerpolder

De realisatie van de waterberging Zuiderlegmeerpolder is in volle gang. Er wordt in totaal 125.000 m3 grond afgegraven en daarmee wordt een waterberging van 14 ha gerealiseerd. Daarnaast wordt een watergang aangelegd die aansluit op het water bij het gemaal.

Gerard Korrel: ‘Het project is snel tot uitvoering gekomen. In een gebied met veel woningbouw en kassen is het van belang dat wateroverlast zoveel mogelijk wordt voorkomen omdat de schade anders aanzienlijk zou zijn voor zowel bewoners als bedrijven’. De werkzaamheden worden afgerond in oktober 2014.

Door klimaatsveranderingen wordt er steeds meer extreme neerslag verwacht en is het realiseren van waterbergingen van belang om droge voeten te houden en de overlast voor bewoners en bedrijven zo tot een minimum te beperken. Deze waterbergingen worden mede mogelijk gemaakt door het Europees Landbouwfonds voor Plattelands Ontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.

Gerard Korrel: "Na realisatie van de waterbergingen willen we als CDA-fractie in het bestuur van het waterschap ook extra aandacht vragen voor de capaciteit van de gemalen en de ruimte in de boezemwateren. We moeten het gehele watersysteem bekijken om te bezien hoe we wateroverlast kunnen voorkomen".

Zie een foto van de waterberging Zuiderlegmeer.

Zie ook:

en: