15 maart 2012

Watergebiedsplan Westelijke Venen vrij voor inspraak na behandeling in Commissie van AGV

Op 14 maart 2012 heeft de Commissie voor advies en bijstand van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht het watergebiedsplan Westelijke Venen, bestaande uit peilbesluiten en waterinrichtingsmaatregelen, vrijgegeven voor inspraak. De inspraakperiode duurt van 10 april tot en met 21 mei 2012. Het watergebiedsplan Westelijke Venen bevat peilbesluiten en waterinrichtingsmaatregelen voor een aantal polders in de gemeente Nieuwkoop en een deel van de gemeente De Ronde Venen. Het betreft de polders Zevenhoven, Droogmakerij Noordse Buurt, Bovenlanden Noordse Buurt, Westveen, Blokland en Buitenwester-Buitendijkse Oosterpolder.

Inzage en inspraak
Het watergebiedsplan ligt van 10 april 2012 tot en met 21 mei 2012 ter inzage. De stukken zijn in te zien in het gemeentehuis van de gemeenten Nieuwkoop en De Ronde Venen, en op het hoofdkantoor van Waternet, maar ook te downloaden via het download gedeelte van de pagina Westelijke Venen van de site van AGV.

Inloop- en informatieavonden
Op 16 en 19 april worden er inloop- en informatieavonden georganiseerd in respectievelijk De Hoef en Zevenhoven, en daar zullen ook (duo)leden van de CDA Waterschapsfractie bij aanwezig zijn. U kunt die avond ook vragen stellen aan bestuursleden van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht en aan medewerkers van Waternet. Klik voor gedetailleerde informatie over dit watergebiedsplan op de pagina Watergebiedsplan Westelijke Venen van de website van het waterschap.

Mening CDA-fractie
Het feit dat (mede door bezuinigingen van het Rijk) minder (veen)grond wordt omgezet van landbouw naar natuur betekent dat de huidige functie (landbouw) wordt gefaciliteerd (door uitvoering van het beleid volgens het watergebiedsplan) en dat een aanpassing van het peil noodzakelijk is; "peil volgt functie". De fractie heeft veel waardering voor de uitgebreide documentatie en de goede beschrijving van de situatie in de polders in het watergebiedsplan en van de noodzakelijke maatregelen.

Lees hier hoe eerder de Nota Peibeheer door het bestuur van het waterschap werd vastgesteld en de mening van de CDA-fractie over Peilbeheer: "Vaststelling Nota Peilbeheer betekent dat functie wordt gefaciliteerd"

<//a>