14 september 2012

Waterkeringstaak AGV onderzocht

Uitvoering waterkeringstaak AGV onderzocht

In de zomer van 2003 bezwijkt plotseling de boezemkade bij Wilnis en Terbregge. Niet vanwege overstroming, maar door uitdroging van de veendijk. Dit specifieke geval en de uitgebreide evaluatie daarvan zorgen (landelijk) voor meer aandacht voor de veiligheid van regionale waterkeringen. Waar voorheen bijna alle aandacht uitging naar primaire keringen (zeedijken en dijken bij de grote rivieren en bijv. het IJsselmeer en het IJmeer ), staat na Wilnis ook de veiligheid van de regionale keringen op de agenda. De aandacht leidde bij AGV tot het Actieprogramma Veilige Waterkeringen, waarin van 2005 tot 2009 de toetsingen en dijkverbetering werden geïntensiveerd.

Veiligheid bij het leven onder zeeniveau is ook een belangrijke verantwoordelijkheid van het waterschap. Om droge voeten te houden, moeten we blijven investeren in onze dijken. Zijn ze nog hoog en sterk genoeg? De provincie stelt de veiligheidsnormen vast en het waterschap is er verantwoordelijk voor dat alle dijken in het beheergebied aan die normen voldoen. Er wordt dus voortdurend goed bekeken hoe de dijken ervoor staan. Waar nodig moeten maatregelen worden getroffen. Wordt het ophogen of versterken? Of misschien wel allebei? Wordt deze waterkeringstaak door het waterschap AGV naar behoren uitgevoerd? Het bestuur vergadert regelmatig over Dijkverbeteringsplannen.

De rekenkamercommissie (RKC) van AGV is een onafhankelijke commissie die het beleid van het bestuur van AGV toetst op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid. Doel van de commissie is om een positieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het Algemeen bestuur van AGV door onderzoek uit te voeren en aanbevelingen voor verbeteringen te doen. De rekenkamercommissie deed in 2012 onderzoek naar de opzet en uitvoering van de waterkeringstaak van AGV. Zie hier het rapport.

Het onderzoek van de RKC richtte zich op beleid en uitvoering van zowel de primaire als regionale keringen. Het gaat daarbij om preventie van overstromingen door het op orde houden en brengen van de waterkeringen en het beheersen van risico’s bij overstromingen door te sturen op de ruimtelijke inrichting. De derde door AGV gehanteerde strategie (een goede rampenbeheersing bij calamiteiten) maakt geen onderdeel uit van het onderzoek, omdat deze in later in 2012 geëvalueerd zou worden.

Het CDA vond bij monde van fractievoorzitter Wim Zwanenburg het rapport van de RKC een prima rapport. “Het is een goede zaak dat de Rekenkamercommissie een primaire waterschapstaak onderzocht heeft. Goed dat het geconstateerd is, dat het instellen van het dijkenteam een versnelling heeft opgeleverd. Bijzonder is ook dat de uitvoering van het dijkenprogramma goedkoper is uitgevallen.

Zie ook:

Waterveiligheid bij AGV relatief goed op orde

Wonen aan een dijk