05 januari 2012

"Waterveiligheid bij AGV relatief goed op orde"

Volgens een recent artikel in NRC Handelsblad wordt het risco bij grote rivieren onderschat. Het Nederlandse rivierengebied is minder goed beschermd tegen overstromingen dan de rest van het land, zo blijkt uit twee rapporten van onderzoeksinstituut Deltares.

Gerard Korrel, namens het CDA DB-lid van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht: "In het AGV-gebied hebben wij de zaken reletief goed op orde. Het gaat hierbij om waterveiligheid op rijks- en dijkringniveau niet om dijken of (primaire) waterkeringen die in beheer zijn bij AGV. Die zaken op rijks- en dijkringniveau worden opgepakt middels het Hoogwaterbeschermings-programma, en wij worden daar dus indirect ook door geraakt omdat het waterschap AGV meebetaalt aan het Hoogwaterbeschermings-programma. De dijken die in beheer zijn bij AGV zelf zijn na recente dijkverbeteringen relatief goed op orde".

Bij AGV gaat het om 55 km primaire waterkeringen, 567 km secundaire waterkering en voor 471 km om andere dijken. Bij de primaire waterkeringen gaat het om de dijken langs het IJmeer, het Gooimeer en Amsterdam-Rijnkanaal. Bij secundaire waterkeringen gaat hem om dijken langs rivieren, vaarten en kanalen en bij overige keringen gaat het om andere dijken, zoals polderkaden en zomerkaden.

"Maar harde wind en storm kunnen grote invloed hebben op het waterpeil en de waterkeringen. Daarom houden de inspecteurs van Waternet, de uitvoerende organisatie van het waterschap AGV, bij onstuimig weer de stuwen, duikers en dijken extra in de gaten, en wordt het teveel aan water afgevoerd. Onze gemalen kunnen op dit moment het overtollige water prima aan. Toch zijn we nog niet helemaal klaar. Verschillende gemalen hebben nog aanpassingen nodig. Het waterschap geeft geen 100% garantie. Eens in de 10 jaar mag bijvoorbeeld grasland met wateroverlast te maken krijgen. Daar zijn onze wateropgaven volgens de huidige normen op gebaseerd ".

Lees hier de brief van 29 november 2011 over de Stand van zaken Waterveiligheidsbeleid van de Staatsecretaris Joop Atsma (CDA) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer.

Het artikel uit de NRC van 2 december 2011, Risico bij grote rivieren onderschat

Extra inspecties tijdens onstuimig weer.

Kijk hier voor de dijkverbeteringen bij AGV.

Bestuur Waterschap Amstel, Gooi- en Vecht biedt wetterskip Fryslan helpende hand.

Kijk hier voor wat er bij AGV gebeurt in geval van nood, een overstroming of dijkdoorbraak.

Als het dan toch misgaat, presentatie tijdens en Thema-vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel Gooi en Vecht over crisisbeheersing, tijdens thema AB 30 sept 2010.

Kijk hier voor een presentatie tijdens een Thema-vergadering van het Algemeen Bestuur van waterschap Amstel, Gooi en Vecht AGV en het Deltaprogramma, deelprogramma Veiligheid.AGV en waterkeringen presentatie tijdens thema AB 30 sept 2010. <//a>

<//a>

Gerard Korrel, DB-lid bij AGV namens het CDA, heeft Veiligheid en Primaire waterkeringen in zijn portefeuille.