Familiebedrijven zijn van oudsher belangrijke dragers van onze economie. In Nederland werken 2,6 miljoen werknemers in een familiebedrijf en ca. 60% van alle bedrijven is een familiebedrijf. Van plaatselijke winkelier tot internationaal opererende onderneming, vaak lokaal geworteld en maatschappelijk sterk betrokken. Wat familiebedrijven uniek maakt, is dat het familiebelang en het bedrijfsbelang samenkomen in de ambitie om het bedrijf door te geven aan de volgende generatie. Niet de winst, maar de continuïteit staat voorop. Dát type ondernemerschap wil het CDA koesteren.

Slechts een op de drie familiebedrijven overleeft de overdracht van de eerste naar de volgende generatie, zo blijkt uit onderzoek.
Bedrijfsopvolging is een belangrijk, maar ook een kwetsbaar moment in de levenscyclus van een familiebedrijf. Het heeft niet alleen zakelijke of fiscale kanten, maar is ook een emotioneel proces waarbij veel komt kijken en ook veel mis kan gaan. Aan het faciliteren van een soepele en wel voorbereide bedrijfsoverdracht kan de overheid een grotere bijdrage leveren dan zij nu doet, vindt het CDA.

Daarom komt het CDA met een Actieplan Bedrijfsopvolging, volgend uit de initiatiefnota over familiebedrijven die Tweede Kamerlid Hilde Palland afgelopen jaar schreef.

Actieplan Bedrijfsopvolging

Klik hier om te downloaden