23 juni 2015

Ank Bijleveld beoogd voorzitter Interprovinciaal overleg (IPO)

Ank Bijleveld-Schouten, nu commissaris van de Koning in Overijssel, volgt per 1 januari 2016 Johan Remkes op als voorzitter van het Interprovinciaal overleg (IPO).

Het IPO maakte eind vorige week de samenstelling van het nieuwe bestuur en de portefeuilleverdeling bekend. Onder de nieuw aangetreden bestuursleden zijn onder meer Eddy van Hijum, Jan Jacob van Dijk en Bert Pauli. Johan Remkes blijft voorzitter tot eind van dit jaar. Het nieuwe bestuur wil Bijleveld voordragen als zijn opvolger, zo maakte het IPO bekend na het constituerend beraad van de voorgedragen bestuursleden. De Algemene Vergadering (AV) van het IPO stemde daarbij in met de nieuwe samenstelling van het bestuur.

Vier adviseurs
Het bestuur stemde daarnaast in met een continuering van de vier adviseurs van het IPO-bestuur. Dit zijn Wim Van de Donk, commissaris van de Koning in Noord-Brabant en voorzitter van het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel; Max van den Berg, commissaris van de Koning in Groningen; Ank Bijleveld- Schouten (tot 1 januari 2016) en Henk-Jan Bolding, provinciesecretaris van de provincie Groningen en voorzitter van de Kring van Provinciesecretarissen.

Een overzicht van de nieuwe IPO-bestuurders met portefeuilles:
Klaas Kielstra VVD Fryslân RO
Fleur Gräper- Van Koolwijk D66 Groningen Mobiliteit