15 december 2016

Blog: Het touwtje uit de brievenbus

Afgelopen week deed oud-D66politicus Jan Terlouw een emotionele oproep in het tv-programma "De wereld draait door". Hij sprak zijn bezorgdheid uit over de aarde als ecosysteem en constateerde dat we in Nederland elkaar niet meer vertrouwen, "het touwtje hangt niet meer uit de brievenbus". Vooral die laatste oproep klonk mij vreemd in de oren van een politicus van een partij die de afgelopen 50 jaar altijd vernieuwing heeft predikt. Een opmerkelijke hang naar het verleden. We weten allemaal diep van binnen dat het verleden niet meer terugkomt. En als het al terug zou komen dan zouden we er ons heel ongemakkelijk bij voelen. We zouden niet meer bij dat verleden passen en het als benauwend ervaren. Nederland werd door de oproep geraakt en op Twitter en Facebook waren de reacties in alle soorten en maten niet van de lucht.

Klimaat voor populisme
De heer Terlouw had het erover dat we ook onze politici niet meer vertrouwen. Die ontwikkeling zien we over de hele wereld. De opkomst van Trump in de USA illustreert dit. We werden verrast door zijn verkiezing en we moeten wennen aan het nieuwe geluid uit Washington.We waren misschien ook wel een beetje in slaap gesust door de fabelachtige speeches van Obama, terwijl een belangrijk deel van de Amerikaanse bevolking het in de dagelijkse struggle for life het zeker niet gemakkelijk heeft. In Nederland zien we iets vergelijkbaars. politici worden niet meer als integer gezien door het feit dat ze verkiezingsbeloften breken en daar mee weg komen. Dat, in combinatie met de groeiende invloed van social media, schept een klimaat waarin populisme goed gedijt. Ook in onze provincie zien we dit soort bewegingen. De reactie van sommige partijen om voorstellen uit "populistische hoek" niet te steunen enkel en alleen omdat ze van de verkeerde partij komen, wakkert het ongenoegen over de politiek alleen maar verder aan.

De aarde kan zonder ons
Ook de zorg voor het klimaat is een belangrijk thema waar Terlouw over sprak. Het ontstaan van de grote plastic soep in de oceanen en de noodzakelijke wijziging naar duurzame energie zijn belangrijke toekomstige thema's. Ik zag afgelopen week een tweet voorbijkomen met de tekst: "Wij kunnen niet zonder de aarde, maar de aarde kan wél zonder ons" Duidelijker kunnen we het niet stellen. Hopelijk worden we hierdoor wakker geschud. In Nederland zullen we aan de slag moeten met onze eigen EnergieWende. Dat zal niet alleen maar banen kosten, maar het zal ook banen opleveren. Als provincie moeten we hierbij ook de handen uit de mouwen steken en kansen die zich voordoen benutten.

Touwtje

Wat dat touwtje uit de brievenbus betreft: ook wij in Overijssel gaan mee in de geest van deze tijd. De touwtjes worden steeds schaarser. Toch zijn er nog genoeg dorpen en buurten waar dat touwtje nog steeds uit de brievenbus hangt. Als CDA fractie komen we regelmatig op werkbezoek in dit soort plekken. Ondanks de veranderende tijdgeest, kan dat hier nog! Dat maakt mij een trotse vertegenwoordiger van ons mooie Overijssel.

Marco van der Vegte
Statenlid Overijssel