27 november 2015

Blog: Op werkbezoek tijdens de Week van Respect

door CDA-Statenlid Ellen Verkoelen
foto Dirk Hol ©

Tijdens de Week van Respect bezocht ik een aantal basisscholen in Rotterdam. Daar heb ik met de scholieren gepraat over wat respect voor hen betekent. Geen makkelijk gesprek in een week waarin aanslagen in Beiroet, Parijs en elders in de wereld het nieuws overheersten.

Het zaaien van angst en verderf geeft deze jonge mensen niet het vertrouwen dat er in de wereld met respect met elkaar wordt omgegaan. In hun ogen kan respect niet afgedwongen worden op deze wrede manier. Respect is voor degenen die het verdienen, niet degenen die het opeisen.

Helaas geven veel volwassenen, waaronder politici en politiemensen, niet altijd het juiste voorbeeld. De leerlingen waren zich ervan bewust dat dit in hun eigen gedrag soms ook terug te zien is. Omzien naar elkaar geeft wel een prettig en veilig gevoel, maar het kan zo moeilijk zijn om zelf aardig en respectvol te zijn naar anderen.

Regelmatig met elkaar over respect en vertrouwen praten, dat vonden deze jonge mensen dan ook een goed plan. Onder het motto: "Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden." Niemand verdient het om gediscrimineerd of gepest te worden.

Ikzelf was heel blij met deze Week van Respect. Prachtig om als politica zo uitgedaagd te worden meer respect te hebben voor de mensen in de samenleving. Ik heb mij dan ook meteen opgeven voor de Week van Respect 2016. Bewust worden zit namelijk in de kracht van de herhaling.