14 april 2015

BSV-netwerklunch Holland-Rijnland over maatschappelijk initiatief

Op 10 april kwamen 12 CDA-bestuurders uit de regio Holland-Rijnland bij elkaar voor een netwerklunch. De lunch had als thema 'maatschappelijk initiatief en je rol als gemeente'. Wethouder Marien den Boer (Oegstgeest) gaf een inleiding over de ontwikkelingen van maatschappelijk initiatief in zijn gemeente en hoe het college en de raad hiermee willen omgaan. Ook stelde hij de vraag welke verschuivingen van macht ontstaan door het maatschappelijk initiatief. Welke rol heeft een gemeenteraad of college nog wanneer je dingen echt los laat. Na de inleiding ontstond een boeiend gesprek waarin diverse voorbeelden vanuit andere gemeenten werden genoemd en dilemma's werden besproken. Ook de veranderende rol van ambtenaren kwam hier in terug.

Het netwerk van bestuurders uit Holland-Rijnland komt ieder kwartaal bij elkaar en is een mooie manier om met elkaar van gedachten te wisselen over hoe we vanuit het christen-democratisch gedachtegoed onze samenleving kunnen versterken.