07 juni 2016

CDA Emmen: ombudsfunctie voor het sociaal domein

Het CDA Emmen pleit voor een ombudsman voor het sociaal domein. Deze onafhankelijke ombudsfunctie, als hulp bij een klacht of bij een conflictsituatie tussen inwoners en gemeente in het sociaal domein heeft in Emmen vanaf april 2015 gestalte gekregen als gevolg van motie van CDA, Wakker Emmen en de PvdA.

Als burger kan het je overkomen, dat je vandaag geen zorg nodig hebt, maar morgen wel. Iets wat je niet zo kunt plannen als bouwen van een huis waar je een vergunning voor nodig hebt en allerlei procedures moet doorlopen. Als je als cliënt of als belangenbehartiger van iemand bij de aanvraag van zorg vastloopt in processen en procedures van de gemeente en/of zorgaanbieder en niet voldoende of niet snel genoeg ondersteund wordt, moet je als kwetsbare burger ergens terecht kunnen.

In de begrotingsvergadering van 2016 heeft de CDA al aangegeven dat niet het proces en de procedures leidend moeten zijn, maar het doel: kwetsbare mensen, die echt dringend zorg nodig hebben, moeten snel en goed geholpen worden.

De ombudsfunctionaris zou in de ogen van de CDA fractie hier een goede rol in kunnen spelen, zodat zeer kwetsbare mensen tijdig die zorg krijgen die men nodig heeft. Zowel nu, als straks in de zorg in de verschillende gebieden zoals de eerste aanzet is gegeven in "samen verder in het sociaal domein".

Daarnaast zou de ombudsfunctionaris structurele knelpunten of problemen in het beleid en bij de uitvoering bij de wethouder en de raad aan de kaak moeten stellen. Zoals het vastlopen van aanvragen in de bureaucratie bij zorgaanbieders en gemeente. Dus niet alleen kijken naar incidenten, maar ook de ervaringen analyseren op zoek naar verbeterpunten en deze aan de wethouder en de raad voor te leggen.

Dit moet er toe bijdragen, dat de meest kwetsbare mensen, die hulp krijgen, die men nodig heeft.

Theo Gerth
raadslid CDA Emmen