14 juni 2016

CDA Europaconferentie: 'We hebben gewoon op de rem gestaan'

'Betaalbare en betrouwbare energie voor morgen'

Vrijdag 10 juni jl. vond in het Zeeuwse Goes de CDA Europaconferentie plaats. De middag stond geheel in het teken van de enorme uitdagingen waar we op het gebied van duurzame energievoorziening mee te maken zullen hebben de komende decennia. Esther de Lange, woordvoerder energie voor de CDA-delegatie in het Europees Parlement, startte de discussies met de prikkelende uitspraak: "wat de Europese gemeenschap voor kolen en staal (EGKS) was voor de generatie van mijn ouders, is de energietransitie van fossiel naar duurzaam voor mijn generatie."

Hoofdspreker Kris Peeters, vicepremier van België, nam in de sfeervolle Grote Kerk onder meer de tijd om de toekomst van kernenergie te bespreken. Een gevoelig onderwerp op een steenworp van de Belgische kerncentrale Doel. Hij pleitte voor het belang van gezamenlijke inspecties. De CDA-delegatie in het Europees Parlement had eerder die dag al een pleidooi gehouden voor structurele gezamenlijke controles van onze kerncentrales.

Over de energie-unie zei de Belgische vicepremier verder: ''Als het ons menens is om een betrouwbare, betaalbare en duurzame energievoorziening te bewerkstelligen, moet dit project dicht bij de mensen staan. In tijd van groeiende euroscepsis moeten we de mensen overtuigen dat als we betaalbare energie willen hebben, we niet minder, maar meer Europa moeten hebben''.

Naast Peeters sprak ook hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Verandering Herman Wijffels. Volgens Wijffels moeten we in de komende 2 a 3 decennia de transitie maken van de oude lineaire, op fossiele brandstoffen gebaseerde economie naar een circulaire economie waarin we energie halen uit duurzame bronnen. ''Als je blijft hangen in doelstellinkjes op termijnen van 3 of 4 jaar, krijg je onvoldoende van de grond. Over het Nederlandse beleid van Wijffels kort. "We hebben gewoon op de rem gestaan," aldus de hoogleraar.

De inbrengen zijn terug te zien via deze link.