24 september 2015

CDA-fracties in actie tegen eenzaamheid

Eenzaamheid is één van de grote sociale problemen van deze tijd. Daarom doen tientallen CDA-afdelingen deze week mee met de Week tegen Eenzaamheid. In deze week wil het CDA mensen inspireren om met elkaar het gesprek te voeren over wat eenzaamheid is en wat we hier samen aan kunnen doen. Daarom hangen er in veel gemeenten posters die mensen aan het denken moet zetten.

Uit onderzoek blijkt dat 38% van de Nederlanders eenzaamheidsgevoelens heeft. Eenzaamheid leeft niet alleen onder ouderen die nauwelijks tot geen bezoek krijgen, maar ook onder kinderen die gepest worden op school. Deze verschillende vormen van eenzaamheid heeft het CDA uitgedrukt in tien verschillende posters.

Het CDA vindt dat we er samen voor moeten zorgen dat er een samenleving ontstaat waar iedereen het gevoel heeft erbij te horen. Volgens Coalitie Erbij, de initiatiefnemer van de Week tegen Eenzaamheid, zijn het vooral de kleine dingen die het doen. Een buurvrouw uitnodigen voor een kopje koffie of een keer boodschappen voor iemand meenemen kan iemand al een steuntje in de rug geven. Via www.eenzaam.nl vindt u meer informatie over hoe u iemand anders kunt helpen.

Schriftelijke vragen
Veel raadsleden zijn bezorgd dat eenzaamheid in hun gemeente toeneemt. Daarom hebben veel raadsleden schriftelijke vragen aan hun College gesteld. Het CDA wil weten of het College goed op het netvlies heeft hoe groot het probleem van eenzaamheid in hun gemeente is en hoe het momenteel aangepakt wordt. Het CDA vindt dat een integrale aanpak noodzakelijk is om eenzaamheid te bestrijden.