10 september 2015

CDA: Geef gemeenten de mogelijkheden om van de participatiewet een succes te maken

In het sociaal akkoord van 2013 is afgesproken dat er extra banen komen voor mensen met een arbeidsbeperking. De doelstelling was 100.000 in de markt en 25.000 bij de overheid. Afgelopen week werd in de kamer met staatssecretaris Klijnsma gedebatteerd over of deze doelstelling bereikt kan worden met de instrumenten die gemeenten zijn gegeven in de participatiewet en quotumwet die volgden op het sociaal akkoord.

CDA-woordvoerder sociale zaken, Pieter Heerma, heeft in het debat in de eerste plaats gepleit voor de mogelijkheid voor loondispensatie via gemeenten binnen de participatiewet. Het CDA wil weten waarom de regeling niet gelijk wordt getrokken met die van het UWV. 'Vooral omdat dit tot een eerlijker arbeidsmarkt leidt. Nu is er sprake van concurrentie binnen de doelgroep, in plaats van meer kansen voor de gehele doelgroep. Omdat gemeenten geen gebruik kunnen maken van het bewezen instrument loondispensatie, terwijl het UWV dit voor Wajongeren wel mag', aldus Heerma. Ook heeft hij de quotumwet weer ter discussie gesteld. Het beeld van het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking dat de participatie- en de quotumwet echt oplevert lijkt volgens hem steeds troebeler te worden. Heerma: 'Het sprookje van de kleren van de keizer begint zich op te dringen. De staatssecretaris brengt prachtige cijfers naar buiten over het aantal gerealiseerde banen, maar eigenlijk hebben de resultaten vrij weinig om het lijf. De oorzaak hiervoor ligt in de wetten zelf. Zo haken werkgevers af door de bureaucratie van het quotum en zijn gemeenten gefrustreerd door de knellende kaders van de wet en krijgen ze geen toegang hebben tot bewezen effectieve instrumenten zoals loondispensatie.'

Samengevat zijn de resultaten erg mager te noemen. De garantiebanen stokken, en wat betreft beschut werk zie je ook dat de bureaucratie van de wet averechts werkt. De doelstelling is 1600 arbeidsplaatsen dit jaar. Volgens Cedris (de landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid en re-integratie) worden er hooguit 100 gehaald.

Tot slot sprak Heerma over de spanning tussen het Rijk en gemeenten. Het CDA wil ervoor waken dat in de ambitie om doelstellingen te halen, de regelzucht vanuit Den Haag de overhand krijgt en de decentralisatiegedachte om zeep wordt geholpen. Gemeenten moeten juist meer maatwerk kunnen leveren.