01 september 2015

CDA Katwijk deelt vrijwilligersboeketten uit

Glunderend namen de topvrijwilligers mevrouw Bunk uit Rijnsburg en mevrouw Fonk uit Katwijk afgelopen dinsdagavond hun CDA vrijwilligersboeket 2015 in ontvangst uit handen van de CDA-raadsleden Jonathan Weegink en Irene van der Plas. "Een eer voor ons om deze bos bloemen te overhandigen aan twee vrouwen die zich, allebei op een verschillende manier, enorm hebben ingezet voor de samenleving en hun medemens", aldus Irene van der Plas. "Mevrouw Bunk staat, ondanks haar 83 jaar, altijd voor iedereen klaar en bezoekt nog steeds ouderen in onder meer verpleeghuis Van Wijckerslooth in Oegstgeest. En de tweede ruiker hebben we bij mevrouw Fonk gebracht, de enthousiaste initiatiefneemster voor de K&O busreizen via de Uit-De-Kunst-Bus naar belangrijke culturele evenementen buiten Katwijk zoals theater, opera, ballet, musicals en musea."

Vrijwilligersmarkt
Het CDA was met een kraampje aanwezig op de vrijwilligersmarkt tijdens de laatste toeristenmarkt. "Wie verdient wat u betreft het CDA vrijwilligersboeket 2015?" luidde de centrale vraag in de CDA-stand op het Andreasplein. Daar wist een flink aantal mensen zonder probleem een antwoord op te geven. Tientallen namen werden doorgegeven als kandidaat voor een bos bloemen. Daarbij zaten vele mantelzorgers maar ook dorpsgenoten die wandelen met mensen die een beperking hebben, een enthousiaste begeleider van een jeugdig sportteam en iemand die het koken van de dagelijkse maaltijd overnam toen een buurvrouw ziek werd. Een loting wees uiteindelijk de twee 'winnaars' aan."Het vrijwilligersleven is voor Katwijk van onschatbare waarde", benadrukt CDA-raadslid Jonathan Weegink nog eens. "Als je nagaat dat er in onze gemeente bijna 400 organisaties werken met vrijwilligers en 20.000 mensen op een of andere manier actief zijn als vrijwilliger, dan is dat echt iets om trots op te zijn."

Goed initiatief
Raadslid Adger van Helden was blij met het initiatief van het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP Katwijk) die in samenwerking met de Toeristenmarkt de vrijwilligersmarkt organiseerde. "Jammer dat de regen 's avonds een spelbreker vormde. Maar het is mooi dat zo'n 25 organisaties hebben kunnen laten zien waar zij zich in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg mee bezighouden. Ook het CDA kon zich zo als vereniging met vele leden presenteren. Daarbij konden we, als partij van de samenleving, aandacht schenken aan al die vrijwilligers die in onze gemeente werkzaam zijn en ze daarvoor bedanken."